2021-11-20

”Pastoral” av Peter Lindforss

Nätter av droger och erotik

Var det der här vi väntade oss

när sista båten lade ut

och vardagens förmanande finger

försvann vid horisonten?

 

Vi vaknar bara för att somna om

Vi tränger fortfarande in i varandra

men något av glädjen har gått förlorad

 

Dagar av sex och letargi

och småprat om ännu ett stipendium

medan katten sover i köket

och knappt ens tar notis om sig själv

 

Jag slöar med hunden i värmen

Jag borde skriva någonting om hundar

och deras kärleksliv men jag är trött

och har faktiskt inga idéer

och förresten är hunden gammal och dum

och kastrerad och sover redan tungt

och drömmer om snabba jakter över fälten

 

medan far läser högt ur bibeln

och mor blinkar konspiratoriskt

och syr in en silverdaler i mina byxor

för framtida behov


-  Peter Lindforss

ur Den Blinde Argus nr 15/16 1988


Kommentar: Det här är en märkvärdigt loj dikt. Diktjaget med flickvän ägnar sig åt droger och sex, och halkar tillbaka in i sömnens rike gång på gång. De har varken styr- eller driftsfart. Jag föreställer mig att de blev kvar på en grekisk ö efter säsongens slut utan något vettigt att ta sig för. Men de är tydligen försedda både med hund och katt. Även dessa är varelser som behöver mycket sömn."Småprat om ännu ett stipendium" ger en överraskande trosviss bild av deras liv tillsammans. När fick Peter Lindforss någonsin ett stipendium, efter de inledande åren då det möjligtvis rullade på ganska bra.

Som en drömsyn kommer jagets föräldrar i centrum i sista strofen. De förser honom i all sin vigilans med både bibelord och dyrbara mynt insydda i byxorna. När användes valutan silverdaler i handeln? Jo, säger Wikipedia, myntsorten daler silvermynt användes mellan 1633-1776. 

Inga kommentarer :