Denna gång är det giganten Rembrandt van Rijn som porträtteras, tillsammans med sin för eftervärlden betydligt mindre kända piga och älskarinna, Hendrickje Stoffels. Diktsamlingens titel ”Den dyrbaraste färgen” med undertiteln ”eller vad Hendrickje sa till Rembrandt” visar att det handlar om både konstnärskapets villkor och det mänskliga samlivets förhållanden. Hur mycket kan man då leva sig in i ett världsberömt konstnärskap från holländskt 1600-tal och vilka förkunskaper om Rembrandts tid och liv krävs hos läsaren för att kunna ta till sig dessa dikter?
Jag skjuter på
svarens leverans och gör ett besök på Nationalmuseum, tar in tavlorna som
kraftkällor och begrundar deras ljusdunkelmystik, till exempel i bilden av den
gamle Simeon, han som får skåda Jesusbarnet innan han dör.
Det här är starkt
och jag visste det på förhand men jag behövde förnya kontakten med Rembrandts
måleri. En kökspiga i närbild möter oss också, och det är en av flera bilder i
hans verk som kan förefalla vara baserade på Hendrickjes person (för hon är en historiskt belagd person, enligt bokens avslutande noter).
Vad i Marie Tonkins författarskap gör henne då lämpad att ta upp tråden från hans
konstnärliga sökande och framgångar (medan de ekonomiska problemen stundtals
tornade upp sig i hans liv) i dikter som utgör samtal mellan mästaren och hans
unga både elev och förtrogna?
Dikternas täthet
och textur känns som en strävan att gå in i Rembrandts tanke- och känslovärld
med hull och hår, här lämnas inga luckor där vi kan hålla 1600-talets Amsterdam
på distans utan den som ger sig in i den här diktade världen måste göra det fullt ut. Dikterna är traditionalistiska men innehåller samtidigt modiga
metaforer och bilder av den tidens vardag, sedd i försonande ljus, oftast av
pigan själv.
Skapandets mystik belyses i den enskilt starkaste dikten, där vi möter Rembrandts omsorg om den gemensamma vardagen med dess ekonomiska begränsningar samtidigt som konstnärskapet ändå hela tiden måste gå före. Konsten skyr inga kostnader så länge människan kan överleva under trycket av dess utgifter och känslomässiga krav på utövaren.
Det där är bergsblått,
sa han,
den dyrbaraste färgen.
Den fraktas längs avlägsna
farleder
och måste sparas för de
stunder
då sänkan blånar vid ditt
pannben.
Jag är inte välbärgad nog
för att använda den ofta,
men så gör jag det ändå:
lapis lazuli mald mot
stenskivan.
Hur ska det gå för oss?
Frågan ekar genom
seklerna, hur ska det gå för konstnärerna med deras bristande ekonomiska
framförhållning, hur ska de kunna bygga upp och försörja familjer? Är det
konservativt att ställa denna fråga?
Jag, nitton år, dotter
till en sergeant
drar min enda
underklänning över huvudet
och riktar mot rummet
stjärnspelet i mina ögon.
Brasan i vedspisen flammar
upp.
När jag passerar med
vattenspannen
flimrar min skugga över
din tystnad.
Det är en fin
liten diktsamling, och jag välkomnar den fortsatta utgivningen av Marie Tonkins
lyrik.
Foto: Kristina Aspén
Inga kommentarer :
Skicka en kommentar