2022-08-25

Bilder av Bo, bilder av Harald

I elva år var jag ordförande i  Romantiska förbundet


Bo Setterlind och jag

delar samma födelsedag

vi har dessutom varit ordförande

i samma poesisällskap

 

det låg decennier emellan oss

36 år närmare bestämt

ändå fanns där något gemensamt

på samma årsdag öppnade vi ögonen 

 

som ny ordförande blev jag utskälld

av Haralds änka

för att jag hade mössa på mig inomhus

jag hade inte heller Harald Forss

vidbrättade hattar

 

ingen brydde sig om

när Haralds hatt åkte av

de bara väntade sig lite

romantisk action

dåligt ölsinne

och litterära råkurr

 

jag och Bo Setterlind

har varit ordförande under

samma himmel

det är ingen barnlek

 

Harald var för övrigt

inkonsekvent

ibland använde han stora

bokstäver

åtminstone när han talade med folk

 

hans sista dikter

var på många sätt

ålderdomliga i stilen

så modernist han var

med rim och versaler

- Harald behärskade även det            

en romantisk återkomst i gnistregn 


 

Inga kommentarer :