2022-11-30

Ballad om vanligheten

Jag är belägen

ungefär på den platsen

som Charles Bukowski känner till:

söder om ett norr som inte finns

det är på sätt och vis

en hänryckande tanke

 

Sverige 1959

och Sverige 2022

- vad är skillnaden

en grad av framtidstro

lågt räknat

men jag försöker nog

fortfarande

med Parkinsons sjukdom

och you name it

 

Jag bröt armen i somras

när jag kom tillbaka

för ännu en uppföljande röntgen

sa läkaren:

Det är glädjande

att du inte blivit sämre

 

Heja Uje!

Jag försöker springa ikapp

medan jag skriver en dikt

med den andra handen

 

Jag blev glad

av intets materia

det som började om

av intet

en småningom återställd arm

använde jag när jag

knappade in dikten

”intet blöder, intet glöder”

på datorn

över min ännu

verksamma kropp

 

Jag skulle leva med det

smärtans ros

en nästan fri rörlighet

i en ännu ej utsprungen korridor

där jag är närvarande

och du kan möta mig

 

Det är antingen  nutid

eller minnestid

något tredje gives inte

 

 

Inga kommentarer :