Ia Genbergs roman Detaljerna (Weyler, 2022) avfärdades lite slött som ovärdig Augustvinnare av GP:s förre kulturchef Björn Werner i SvD härförleden. Inte gillade han den, men inte heller gillade han de övriga nominerade som han med en överlägsen min svepte av skrivbordet. Därmed blev all seriös diskussion om Augustpriset för i år omöjlig, man undrade snarare varför Björn Werner var så ointresserad av sin roll som en av 21 elektorer med makt att ranka och rösta på någon av de sex kandidaterna i varje kategori.
Den skönlitterära vinnaren brukar tilldra sig störst intresse, så även i år där prisvinnaren alltså än en gång blev uppmärksammad.
Mina frågetecken kring denna roman ligger dock på ett helt annat plan.
Bokens titel först: genom att döpa den till "Detaljerna" blir den till en inåtvänd succé.
Det är ju inte något pulshöjande begrepp detta. Faktum är att romanen medvetet tar upp och tematiserar begreppet,"Detaljerna". Den som väl har börjat notera begreppet märker det plötsligt överallt.
Här förekommer ordet "detaljer" i olika ordformer: s. 96, s. 98, s 110, s. 127 (två gånger) och på sista sidan, s. 152.
Det är med andra ord något med detaljerna men vad? Så här skriver Genberg: "mitt 'jag' sjunker undan och lämnar plats för en namnlös lycka, en helhet med detaljerna bevarade, oskiljaktiga och tydliga intill varandra".
2003 släppte Kristian Petri dramafilmen Detaljer (obestämd form)! Liksom Genbergs bok har den fyra huvudkaraktärer och är ett kammarspel där karaktärerna en efter en är i fokus.
Genbergs bok förefaller anspela på Petris film, som l sin tur bygger på en Norén-pjäs. Men mest av allt är den som en mer inåtvänd Lydia Sandgren, där huvudpersonen gång efter gång söks upp av personer, som gör hennes liv till ett äventyr och griper in med envishet, kärlek och t.o.m. galenskap. Det är ett liv där detaljerna hela tiden har ordet. Spänningen ligger definitivt på det inre planet; är det detta som Björn Werner inte gillade?
Inga kommentarer :
Skicka en kommentar