2023-01-08

Jag minns de åren

Stockholm 1973-74


- Vilken tycker du bäst om

Ziggy Stardust eller Alladin Sane

- Alladin Sane, för den är nyast

- Den har jag!

 

och hotet togs bort

från mitt ansikte

 

*

 

David Bowie följde mig

hem

till mitt oavslutade pojkrum

 

Lycka, nej, men längtan

ouppnåelig

tills jag till sist

sprängde murarna

 

*

 

Det var min egen själ

jag sökte

jag trodde det handlade om

rockmusik

 

 

*

 

Jag är upphovskvinna

till mina dikter

 

Jag är så mycket man

jag vill vara

 

Det har jag varit ända sedan jag mötte

David Bowie

ensam i mitt pojkrum

1973-74

 

Allt mer androgyn

allt mer man

 

till sist uppnådde jag den blandning

jag eftersträvade

 

Den blödande blandningen 

av man och kvinna

 

*

 

Jag har varit ensam i mitt psyke

hela vinten

inga splittringstendenser

i nattens hårdhet

 

*

 

Om du är dig själv

är du också min

den jag vill ha

den jag vill vara

 

*

 

Alltid retar det någon

om man är död

men det vill man ju inte vara

 

De åren

jag minns dem än

Skulle jag besvarat en invit

att komma och leva då

vet jag inte vad jag skulle svarat

kanske ses vi då

i varsin kapsel


*


glamrock i blindo

jag måste finna min väg



Inga kommentarer :