2023-04-04

Dominans för Biskops-Arnö bevisad

31 av 77 prisnominerade debutanter sedan 2010 har gått på Biskops-Arnö, visar ny undersökning av Lena Kvist på Borås Tidning.

Old news hur dominerande Biskops-Arnös elever är bland uppmärksammade skönlitterära debutanter. Ändå i hög grad intressant med denna sammanställning av Lena Kvisr, som länge själv satt i Borås Tidnings debutantjury, 

Hon får med det mesta i sin översikt om Biskops-Arnös dominerande roll, men glömmer bort en viktig aspekt; lärarstabens roll som talangscouter och påtryckare gentemot förlagen. På det sättet håller de på och dubbel- eller trippelarbetar då de också har sitt eget författarskap att tänka på, Eleverna hjälps därmed av lärarna att få in en fot på Norstedts eller Bonniers. Det funkar, i det sociala isolat som en ö utgör, men lika varandra blir poeterna. Ibland är det som om en viss tematik gått varvet runt i årskullarna. 

Låt Ingmar Lemhagen gå i god för dem allihop, bara, han är onekligen sympatisk. Sist jag träffade honom uttryckte han sin förvåning över att jag fortfarande höll på, Med vad, kan man undra, Med underground-övningar eller ett sökande efter luft? Putsar jag upp eller river ner verkligheten med ord? Ingetdera, anser jag, jag trollar upp omgivningen till en uthärdlig nivå inifrån. Ibland berusar jag mig non-alcoholic.


Inga kommentarer :