2024-06-17

Remi på midsommardagen

 Det börjar med den unga Sapfo

nuet kommer mig så nära

som det bara går

när hon börjar skriva

 

och jag som inte ens vet

vilken skrivmaskin hon favoriserar

Remington; pergament

hon gillar inte att byta färgband på ödet

 

som om någon kan överleva vintern

och den ensamhet som uppdraget för med sig

också i hennes flickskola

 

jag sätter Sapfo i arbete

hon får skriva en bok om vad hon vill

bara hon skriver en bok om mitt liv

 

nu när solljuset i hennes rum avslöjar

en tidig gryning över världen

är det dags att hon tar fram anteckningana och börjar

 

 

 

jag sätter Sapfo i arbete

med att skriva om mitt liv

medan ljuset stiger över tingen

 

 

jag vet inte ens vilken skrivmaskin som Sapfo föredrar

men jag vet att hon hatar att byta färgband

 

min dröm går i uppfyllelse

hon skriver

en bok om mitt  liv

 

 

jag sätter Sapfo i arbete

med att beskriva mig

 

in i dödligheten

in i ett nytt skimmer

 

hon pausar flickskolan för en dag

hon är villig att skriva något nytt om mig

 

 

 

jag sätter Sapfo i arbete

med att skriva om mitt liv

medan ljuset stiger över tingen

 

 

 

jag vet inte ens vilken skrivmaskin som hon föredrar

men jag vet att hon hatar att byta färgband

 

alla dessa revor i tiden

som forskarna kallar med ett fragment och ett nummer

 

hon skriver nu en bok om mitt liv

ledsagar mig in bland dödlighetens terrasser

kan hon hitta försoningens element

det här är vad som verkligen

gör skillnad för mig

hon pausar flickskolan för ett tag


det kostar på att vara rektor

hon förbereder en ny kärlek


och distraherar sitt hjärta genom att skriva

om någon som ligger så långt från henne

en äldre man i Sverige med vad vi kan kalla för

fertilitetsproblem

någon måste fixa en överenskommelse

med det nyöppnade biblioteket

som bara eldar upp hans böcker direkt i magasinet

där kan Sapfo hjälpa

Inga kommentarer :