2006-08-09

En annan värld

I DN i går intervjuades Johanna Wintzell, 15 år, som befinner sig på ett skrivarläger för ungdomar och drömmer om att få arbeta professionellt som författare eller journalist.

På frågan "Vad är det som är så bra med skrivarlägret?" svarar hon så här:

"Det är svårt att förklara exakt. Men jag känner mig verkligen hemma där. Det är lite som att man hamnar i en annan värld, där man kan glömma allt annat för ett tag. Man träffar andra som har samma intresse, skrivande alltså, och stämningen är väldigt avslappnad och positiv. När som helst kan man gå i väg och sätta sig att skriva, om det så är mitt i natten. Ingen tycker att det är konstigt. Alla uppmuntrar varandra. Och, som en annan deltagare sa, här slipper man märkesjeansen och kan gå i de skönaste skorna hela tiden."

Jag blev glad när jag läste det, för det påminde mig om många av fördelarna med att vara författare. Jag menar, allt det där finns kvar även när man har blivit vuxen och professionell. Lyckan över den egna världen, bekräftelsen från författarkompisarna, möjligheten att sätta sig och skriva mitt i natten utan att betraktas som konstig och, inte minst, befrielsen i att få klä sig precis hur fult man vill.

8 kommentarer :

Morelli sa...

VA? får vi klä oss hur fult vi vill? Underbart! Men stämmer det?

Helena Looft sa...

He, ja, man sitter väl oftast ensam framför en dator och jobbar och det kan bli lite störande för arbetsron om man ska behöva oroa sig för om man har tagit på sig rätt jeans just i dag ...
ì

Andreas Björsten sa...

Själv försöker jag klä mig hyfsat snyggt efter mina förutsättningar...

Andreas Björsten sa...

Skämt åsido; jag sitter med ACNE-jeans vid datorn i dag. Det får gå det med?

Helena Looft sa...

Men öh, jag använder aldrig jeans över huvud taget och vet inte vad som skiljer ACNE från Levi's, som jag hade sist jag hade ett par.

Anonym sa...

ACNE-jeans är jeans för killar & tjejer med finnar :-)

Anonym sa...

Ha, så spännande... Det var nästan ett år sedan jag sade det där med märkesjeansen, och sedan kommenterade Johanna det i DN och nu har det vandrat vidare till er. Och nu hittade jag hit av en slump.

Världen är bra liten ibland.

Helena Looft sa...

Hej, Anna! Roligt att du hittade hit. Och, ja, skrivarvärlden i Sverige är nog rätt liten, tyvärr.]