Poetry Slam SM i Halmstad har nyligen avgjorts. Vinnande lag blev Stockholm, med lagmedlemmarna Laura Wihlborg, Kajsa Bohlin, István Molnár och Isak Jansson. Ett speciellt grattis till dem! Tvåa bland lagen kom Rinkeby, och tredje lag blev Halland.
Individuell vinnare blev Laura Wihlborg, en begåvad och fantasifull poet, och en värdig vinnare som alltså tävlade för Stockholm. Tvåa kom Oskar Hanska (Göteborg), på delad tredje plats Malin Jakobsson (Rinkeby) och Lukas Duczko (Uppsala).
Vinnare av sidogrenen Improesi blev Emma Javanainen.
Det verkar som att Stockholmsregionen, Uppsala inkluderat, har tagit tillbaka en del av initiativet inom poetry slam-rörelsen, efter att de senaste åren resultatmässigt har dominerats av tävlanden från syd- och västkusten.
Möjligen kan man se det som att det lönar sig med kontinuitet. I Uppsala har Lars Burstedt förvandlat första onsdagen i varje månad på konditori Ofvandals till något av en återkommande happening i poetry slams tecken. I Stockholm - där jag är slammaster tillsammans med Johan Nordgren - har vi haft hela elva deltävlingar under säsongen på Folkkulturcentrum, ibland under motiga omständigheter, ibland med flyt och mycket publik. Rinkeby Poetry Slam under István Molnárs ledning har återuppstått under våren, och flera öppna scener och poesiklubbar har dessutom startats under de senaste månaderna i Stockholm.
Hoppfulla tecken finns alltså, och vinsten för Stockholmslaget redan andra säsongen vi skickar ett lag till SM visar på att mycket går att åstadkomma med små ekonomiska men desto större mänskliga och poetiska resurser. (Själv läste jag för Uppsala, som kom på en hedrande fjärdeplats i lagtävlingen.)
Mediebevakningen har dock varit inte, som i normalfallet, liten, utan snarare obefintlig.
Exempelvis hade gårdagens upplaga av Kulturnyheterna inte med ens en notis om pristagarna i slam-SM, däremot hade de plats för ett långt reportage om Amanda Jenssens nya platta. Säga vad man vill, men konstig nyhetsvärdering är det.
Här nedan: En något rödnäst Andreas framför sin dikt under torsdagens läsning (bild från Flickr):
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget
(
Atom
)
8 kommentarer :
Skönt att Gula Gubben inte gick och vann något.
Man kan ju undra varför Andreas är röd. Någon som vet?
Tjenixen Andreas!
Du får jättegärna använda mina foton hur du än vill..Det är ju det som copyleft betyder.
Men ha gärna med en länk till originalbilden. Kanske nån vi dra ner en högupplöst bild på dig!
http://www.flickr.com/photos/sunefrack/2457590915/
ha det så bra och tack för dina dikter på SM-et!
/
henrik ström
Hej Henrik,
tack för påpekandet. Jag visste inte vem som hade plåtat men nu vet jag det! Du har lagt ut många bra bilder från SM där.
Utan en väl fungerande organisation med en ordentlig mediestrategi lär det inte bli något annat än lokala nyheter om SM i fortsättningen heller.
Förra året fick t ex SM mediatid i TV4 och andra kanaler, tack vare just en ordentlig organisation.
Ja, fast nu fick ju SM en del media, långt efter själva tävlingarna lustigt nog.
Vad hade du förväntat dig, en livesändning? SM drar inte mer folk än korpfotboll en vanlig söndag. Det säger ingenting om kvalitén på tävlingen, men som företeelse är poetry slam inget som har ett nationellt nyhetsvärde, alls.
Jag har ett helt annat betraktelsesätt; jag tycker det är en skyldighet för nationell media att rapportera från ett evenemang som historiskt sett redan har haft en väldigt stor betydelse för svensk poesi och kulturliv i stort. Bob Hansson, Johannes Anyuru, Solja Krapu, Emil Jensen, Daniel Boyacioglu... det är ju några som kommit fram till större eller mindre del på grund av slam. (Samtliga nämnda har vunnit SM, individuellt eller med lag.) För att ha någon framförhållning bör alltså en kultursida med självrespekt bevaka vad som händer inom slamscenen, det är okunskap att bortse från det. Publikantalet spelar i det sammanhanget ingen roll, hur många läste OEI från början? Däremot är det tråkigt att det var så lite publik på senaste SM...
Skicka en kommentar