2009-12-22

Vinterns nåd är Kristus och detta vet Bob Dylan

Jag vet inte riktigt hur man ska överleva den här kylan som råder just nu; och hur ska då en hemlös göra det?
Råkade hitta Situation Stockholm på jobbet (självfallet ska man köpa den) och den innehåller en av de bästa artiklar om Bob Dylan jag någonsin läst. Tja, artikel, det är en intervju.
När jag läste en blänkare i DN eller om det var Expressen om att Situation Stockholm (via artikelförfattaren Bill Flanagan) intervjuade Bob Dylan om julen lät det som en lustighet. Men så är det inte alls.

Bob Dylan har, som ni säkert redan vet, gjort en julplatta, Christmas In The Heart. När detta skrivs har jag ännu inte hört eller köpt den, jag ska göra det imorgon (läs: i dag).
Men intervjuns frågor och svar säger i det här fallet så himla mycket om allvaret bakom musikantskapet som nu har gäckat tyckarna och analytikerna i bra många decennier.
Bobs svar är verkligen precisa och, för mig, underbara. Här några citat:

Du levererar den här sången [O’ Little Town of Betlehem] som en sant troende.

- Tja, jag är sant troende.

Vissa kritker verkar inte veta vad de ska tycka om den här skivan. Bloomberg News sa ’Vissa av låtarna låter ironiska. Menar han verkligen att man ska ha en trevlig liten jul?’ Finns det något ironiskt innehåll i den låten?

- Inte det minsta. Såna där kritiker är på utsidan och försöker titta in. De tillhör definitivt inte fansen eller den publik jag spelar för.

Tilläggas kan: Endast så här kan jag älska julen. Allting annat är bullshit-kapitalism.

Inga kommentarer :