2012-11-13

Martina Lowden om Stig Larsson

"Mitt yrke är att recensera böcker, inte liv. Men Stig Larsson kräver att läsarna ska förhålla sig till honom som människa. Vill att vi ska lära känna honom, lära oss av honom, tycka att han är schysst. Många kommer gå honom till mötes: prata om personen, inte författaren.
Vad gäller bokens uppsåt tror jag den kommer få människor att knarka, eftersom Larsson hävdar att amfetaminet gjorde honom till en bättre författare. Fans gör inte som man säger, de gör som man gör – eller som man gjorde på åttiotalet när man var ung och snygg.
För mig handlar inte boken mest om knark, utan om konstnärskap. Jag tänker på Almqvists ord om konstnären som måste följa sin demon, vara endast demonen och ingen annan trogen. Jo, visst, i konsten måste du lita på din instinkt. Men "När det känns att det håller på ta slut" handlar om att lyssna till sitt hjärta – och till ingenting annat i världen. Om att bara vara sig själv, om att göra det man tror på – allt det där vi brukar säga är så bra – och vad det livet kan göra med en.
Fanns det ett rehab för egoister, skulle jag inte vilja lägga in mig. Men Stig Larssons bok får mig att förstå att jag, och många med mig, kanske har ett problem vi står maktlösa inför."


Lowden, egen och välformulerad, i SRs Kulturnytt.

  

2 kommentarer :

Einar J sa...

Tack för det citatet. Det var bestämt huvudet på någon sorts spik.

Gabrielle Björnstrand sa...

Ja. Och ibland kan det vara skönt att låna någon annans formulering av ungefär detsamma man själv tänkt.