2012-12-31

Gassilewski: sammanfattning enligt OEI


Medan kulturredaktionerna på landets tidningar nöjt sig med att lista årets julklappstips och nu senast ”årets kulturkickar” (Aftonbladet) har Sveriges Radios Kulturnytt samlat sig till en poesikrönika över det gångna året.

Vi hör en röst som sammanfattar poesiåret, problemet är att inga andra röster hörs.

Som vanligt när det skrivs sammanfattningar av det här slaget, görs den ur OEI:s synvinkel. (Jämför Jesper Olssons krönika i SvD över det gångna poesidecenniet.)

Jörgen Gassilewski är förhållandevis återhållsam, endast tre av tio författare han tar upp är direkt knutna till OEI. Men räknar man in även de poeter han nämner som är påverkade av OEI-estetiken blir resultatet någonstans där det brukar ligga, en total dominans för OEI-skolan.

Det i stort sett enda jag är överens med Gassilewski om, när det gäller den inhemska poesin, är värdet av Göran Greiders bok, fast jag skulle inte kalla det brukspoesi utan snarare små uppenbarelser i vardagen. I övrigt skulle jag ha valt andra böcker, och kanske återkommer jag med en sådan poesikrönika. (Reservation: Göran Sonnevis bok har jag ännu inte hunnit läsa.)

Om jävsförhållandena är uppenbara hos Gassilewski vad gäller den svenska poesin, förhåller det sig annorlunda och friare med översättningarna. Utgivningen av Ariel (Sylvia Plath) är en viktig händelse, även om jag har små randanmärkningar, saker jag skulle vilja diskutera om dikterna snarare än om översättningarna som sådana.

Som vanligt när OEI:are skriver om poesi vill de gärna att det ska låta som om de tycker om mångfald, medan verkligheten är en annan. De utesluter hela tiden alternativen och väljer ett bestämt perspektiv, samma som i Jesper Olssons text jag länkade till här ovan.

Jag kan inte låta bli att misstro en poesikrönika som återigen slår fast att allt är väl beställt inom den svenska poesivärlden. Hur kan någon tycka det, ett år då det bara kommit ut tre-fem riktigt bra diktsamlingar (min bedömning)? Jörgen Gassilewski är en del av den dominans som måste kritiseras.

Inga kommentarer :