Jag
går Bukowskis gator och svänger bakåt, mättat kvavt i 30-talet,
och där
går han och luktar fisk, Arturo Bandini, huvudpersonen i John Fantes
ganska självbiografiska romankvartett från 30-talet. Jag läser om
den refuserade (publicerades postumt på 80-talet) första delen nu,
Vägen till Los Angeles.
När
jag var tonåring låg biblioteket i Folkets hus i LA, Skåne. Jag
lyssnade på LP-skivor i hörlurar, Jim Morrison i The Doors, läste
Ristat i damm och hade ingen aning om att den hette Ask the dust på
engelska, ingen tanke på hur svenskan kan vara hård och tuff och
skör. Ask the dust alltså, en mycket bättre boktitel.
John
Fante skriver också om LA, California. Och jag hamnar där bland
alla svår- men lättälskade män, konstnärer, ser som en hackig
dokumentärfilm bilder på Cormac McCarthy och hästarna och Malcolm
Lowry, och hästarna och hunden och alla kvinnor är täckta av vita
slöjor och ibland står solen exakt rätt, gör allt genomskinligt
och magisk för en ung pojke eller man. Skrivborden och
skrivmaskinerna och stör inte, stör aldrig det kämpande geniet.
Den
där stämningen, klaustrofobin som du vill tillbaka in i och leva i
utan att vara rädd. Och jag ber huvudpersonen: ”Ska du inte gå in
på en bar nu ändå, ska du inte köpa en billig pocketbok att ta
med dej.”
Lukten
av fisk och konservburkar, havet, hamnarna, och jag minns San
Fransisco i På drift, hur Sal Paradise och den där sorglige
kompisen, den snälle som alltid hamnar fel, hur dom tar sej till
spökskeppet och sen blir allt solkigt och jag lämnar Jack Kerouac,
så ensam bland alla blixtarna som borde lysa upp natten.
Jag
är tillbaka på Bukowskis gator, bland dom där biblioteken som
befolkas av torra ungmör och gamlingar, ”Fante var min gud”, sa
Bukowski och skrev sej ner i en skitigare tradition, och dessa unga
sluskgrabbar i för stora slitna byxor och linnen, så få så få,
nu som då, suktar efter kunskap men vet inte hur man ska göra,
intensivt och avslappnat, som när dom nyrika, dom vulgära, pladdrar
i falsett om den filosofi eller litteratur dom inte känner men tror
är viktig.
Och
dom vill så gärna visa, höjer tonen spänner bågen, spricker,
utan att förstå att allt är alltid bäst när man är avslappnat
allvarlig, då man vet så säkert att man bara är en ekorre lite
utanför hjulet. Man vet att man springer på ett annat sätt, man
behöver inte skrika ut det. Man sänker rösten och sjunger om
kärlek. Den viskande humorn i ett mörkt sken, men i ett solsken,
den sorgliga som utsläpper ett dammigt ha ...(!)
Böckerna
om kärlek blir alltid bäst, det måste finnas längtan efter
kärlek, desperationen, kärleken till ett sätt att tänka och
agera, vara Sverige utan det gråa på sjuttiotalet, utan det
mörkruna, orangea, mossgröna, bara allvarlig solidaritet och
snuskiga visor som går att dansa till.
När
jag var tonåring spelade jag gitarr, skrek sånger, skrev poesi,
skrek poesi om en ung man som var så lik mej, men så mycket
tuffare, fanns inte i verkligheten. Jag var tonåring och skar bort
ett födelsemärke på halsen och gick med bandage utan att raka mej,
trasiga skitiga kläder.
Överallt
dessa unga pojkar som ska vara män. Dom kan inte ta en tripp vanlig
syra utan måste importera svampar från Mexiko eller Bolivias
djungler eller högplatåer eller titta in i gapet på en jättelik
orm och suga i sej giftet och spy i två dygn för att få flyga
ryckigt i en kvart.
Under
detta står John Fante och ler hjärtligt och skrattar kärleksfullt:
”Dessa pojkar dessa pojkar jag var också en av er.” Men arbeta
men arbeta, förr eller senare måste du hamna där vid skrivbordet,
stilfullt taggad, göra något av allt tugget med käkarna spända,
hela du överspänt viktig, annars var ju allt bara skitsnack.
Under
detta står John Fante och klappar pojkarna på huvudet: ”Men man
måste växa upp, det är höjden av spänning att lyckas med det
roligt, stolt.”
1 kommentar :
Skiter i formateringen, det här är en riktigt bra text!
Skicka en kommentar