2013-05-31

Stiffa stockholmare

I går befann jag mig på universitetet med en kurskompis strax utanför det så kallade A-huset när en tjej kom fram till oss och frågade om vi ville vara med i ett konstprojekt. Hon pratade engelska och förklarade att det handlade om mänskligheten och att vi alla är ett och framför henne på marken låg en stor vit duk full av handavtryck i orange färg. Strax dök det upp en kille med kamera också som skulle dokumentera det hela och jag och kurskompisen tittade på varandra och kom överens om att vi inte hade bråttom och sa visst, okej, vi är med.

Tanken var alltså att vi skulle bidra med ett avtryck i projektet och jag frågade om man måste göra just ett handavtryck men killen sa att man fick göra avtryck med vad man ville så jag tog av mig ena skon och sedan målade tjejen min fotsula och så klev jag lite försiktigt på duken så att det blev ett orange fotspår. Lilltån kom inte med så den duttade jag dit i efterhand. Och sa något i stil med "my little toe has to be there too", haha, jag är ganska kass på engelska när det kommer sådär oväntat. Kurskompisen gjorde ett vänsterhandsavtryck eftersom hon är vänsterhänt och sedan stannade vi och pratade med konstnärerna en stund.

De berättade att de hade rest runt världen med sitt projekt och att de ingen annanstans hade stött på så stort motstånd som på Stockholms universitet. På andra ställen stod folk i kö för att få delta men här gick alla bara förbi – de ville inte vara med, de sa nej hela tiden och var allmänt misstänksamma och ovänliga. Vad berodde det på, trodde vi? Och varför var inte vi likadana? Vi sa att vi nog var extra roliga för att vi läser litteraturvetenskap och försökte med den gamla vanliga "svenskar är väl lite tillbakadragna" men det stämde inte, för i Malmö hade alla varit hur tillmötesgående som helst.

Så vi fick något att fundera på medan vi gick till tunnelbanan. Är det något särskilt med stockholmare? Har vi som bor här extra bråttom? Finns det någon sorts allmän rädsla eller misstro eller inbundenhet just i vår stad och vad beror den i så fall på? Vi funderade på om det kan vara så att de flesta helt enkelt inte orkar. På vägen mellan t-banan och biblioteket måste man ta ställning till allt mellan himmel och jord. Är det inte ett konstprojekt så är det en tiggare eller försäljare eller värvare från Svenska Freds som vill att man ska bli medlem eller någon annan entusiast som försöker prångla ut en eller annan idé. Så man säger nej och går vidare, för att det är enklast. Och, som min kurskompis sa, duken var ju faktiskt ändå full av handavtryck.

Ja, jag vet inte. Kanske finns det någon annan förklaring? Vad tror argusbloggens läsare? Har ni någon åsikt om stockholmare i allmänhet eller handlar allt sådant där bara om fördomar, missförstånd och förhastade slutsatser?

2013-05-26

Till Mor - utan tvekan


Inget kaffe på sängen idag heller                          
Mor ror själv, far hissar segel
Lilla syster har en burk full med
Maskrosblommor, den får mor
Mor är stor, havren gror

Utanför fönstret står blommorna
På rad, dag efter dag, för mor
Och far och alla deras små
Härligt att vara i en berså
Dricka kaffe, vicka tår

Mor kan inte räkna alla
Sina dagar och nätter
Av lycka och smycken
Päls och pälsänger
Samt sånger och säng

Far räknar inte snålt
Tar beslut om en ny segelbåt
Alla ska ut och segla
Till den stora ön i havet
Rödskären är navet

Mor undrar om det blåser
Far säger att det hjälper
Minsta barnet har en flytväst
Håller i en liten häst
Mor har sydväst

Stora syster sitter i fören
Önskar sig se en delfin                                                 
Delfiner från Knossos, Kreta, 1600 f Kr
Sjunger i kören
Av vågor och måsar och blåst
Paradiset är inte låst

Hej och hå Jungman Jansson
Ingen rädder för mor
Dagen idag är stor
Vi ska äta matsäck på skären
Men vi är inte där än.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _


Tillägg: En sommar på 50-talet fick min syster se en delfin i vår vik i Stockholms skärgård. Hon sprang förtrollad hem och berättade. En dag senare låg delfinen skjuten på en klipphäll. Ortens fiskarbonde hade skjutit den; med anledning av all fisk den skulle äta upp och alla nät den kunde ha sönder. Så går det för stora fiskar i små vatten. Men på Kreta var de heliga djur.



Mor ror själv
sängen diag heller

2013-05-22

Två citat: Anders Widoff

"Trygghet är ibland otydligt".

 
Vågorna lämnar stranden, 2005

"Målningen är en enkel, men märkvärdig, amatörmålning från Myrorna. Sådana har jag arbetat med tidigare. Denna gång fotograferade jag närstudier av delar av målningen. Det finns alltså flera scener. Dessa framträder annorlunda än målningen i stort. Båtarna är bara några centimeter stora på originalet; därav den rörande klumpigheten och den grova färgpåläggningen." 

Anders Widoff, konstnär

2013-05-20

På nya äventyr med BCFH

Jähopps, då var det välan dags att återuppta min gamla serie Bastard Consumer From Hell, som Håkan tyckte att den skulle heta. Det har nämligen dykt upp inte mindre än tre irriterande konsumentspörsmål i min väg under de senaste dagarna – var så goda att ta del av dessa spännande historier:

Novakom och den orättvisa räkningen

Min mamma (78 år) blev uppringd av telefonbolaget Novakom som övertalade henne att byta abonnemang för att det skulle bli mycket billigare – detta var i mars. Ingenting hände dock efter samtalet; hon fortsatte att ringa med Comhem som tidigare men för ett par dagar sedan fick hon en räkning på 950 kronor från Novakom – för telefoni, nummerpresentatör, startavgift och lite annat smått och gott. För någonting som hon alltså inte använt. Hon ringde upp Novakom och sa att hon inte ville ha deras "tjänster" längre, varpå "abonnemanget" avslutades med den "hyggliga" dealen att mamma slapp bindningstiden på 12 månader. Men de 950 kronorna skulle betalas, basta!

Jag ringde också upp Novakom och sa "vad i helvete ..." och fick veta att det hade gjorts ett försök att koppla in min mammas nya abonnemang, men det hade misslyckats eftersom hon hade sagt att hon har analog telefoni, när hon i själva verket har bredbandstelefoni. (Enligt mamma frågade säljaren – när hon sa att hon inte visste skillnaden – "har du ett urtag i väggen?" varpå mamma svarade "ja" eftersom hon har det och inte tänkte på att det står en konstig dosa med en massa sladdar i ett skåp. Obs! Min mamma är inte det minsta gaggig, hon är bara inte så himla intresserad av sådant där.) Ingen hade dock kontaktat min mamma om den misslyckade inkopplingen utan det skickades bara en räkning och då undrar förstås Besserwisser, Rättshaverist och Vän av ordning: Får det gå till på detta viset? Ja, det återstår att se eftersom jag har mejlat och frågat Telekområdgivarna. Man får svar inom fem dagar.

Skrymmande avgifter hos Kiosken på hörnet

I lördags skulle jag skicka min nya bok till tre av mina vänner och gick till Farbrorn i Kiosken på hörnet. Jag brukar posta brev och köpa frimärken där. Utan större problem. Men den här gången sa Farbrorn att det kostade 60 kronor per försändelse och sedan satte han på frimärken för 48 kronor på varje. Jag stoppade dem i lådan och gick hem och sedan tänkte jag plötsligt "vänta lite nu ... vad var det jag betalade för egentligen?" Så jag gick tillbaka och frågade. Farbror Kioskägare sa då att det kostar mer eftersom paketen var skrymmande, men det tyckte jag var konstigt eftersom det i så fall borde vara Postens problem och inte hans. Alltså borde det väl ha suttit 60 kronor i frimärken på varje brev? Då ändrade han sig och sa att han tar ut en avgift på tolv kronor per brev eftersom han Har Den Stora Godheten Att Tillhandahålla Postservice. Det tyckte jag lät skumt – han har aldrig gjort det tidigare, nämligen – och jag stod kvar och jiddrade en bra stund utan att han ville ge sig. Irriterande, eller hur? Vad gör man när någon har märkliga saker för sig men ändå vägrar att medge det? Utfärdar en varning, kanske, för postärenden hos Kiosken i hörnet Bondegatan-Erstagatan i Stockholm, och står ut med att man har blivit lurad på 36 spänn?

Vett och ovett i Konsumkön

Och så, sist men inte minst: I går var jag och handlade mjölk och tomater på Konsum. Det fanns bara en kassa så när jag hörde att en till skulle öppnas så ställde jag mig i kön till den. Lite snett visserligen, men ändå. Det vill säga, jag stod inte strikt och militäriskt bakom personen framför. Då smet en dam in framför mig och eftersom min konsumentjidderirritationströskel för närvarande är lägre än vanligt så sa jag: "Jag stod i den här kön." Damen backade, glodde på mig och utropade "Jaså, det gjorde du? Fem meter bort?!" vilket ju var en kraftig överdrift, men visst, hon kanske inte såg att jag stod där. Så jag tog ett steg åt sidan och sa: "Om det känns jobbigt för dig, så var så god och gå före." Men det ville hon inte. Så ta det härmed som ett tips på en fungerande replik i kösammanhang, om ni vill.

2013-05-19

Hilma af Klint - gå och se!

Det är sista veckan nu på Moderna Muséet. T.o.m. den 26:e maj. Missa inte en kvinnlig pionjär inom abstrakt måleri. På Gabis Annex finns en längre artikel om utställningen, som jag hann med i sista rappet.  

En av "De tio största", 1907.

Jag hade inte riktigt trott det här om Hilma af Klint. Men de tio stora målningarna (302x204) som följer efter varandra är så övertygande att jag lyfter en smula på den energi de utstrålar. Ljust, lätt, transparent, med en färgskala och rytm som tycks dansa och studsa mellan väggen och betraktaren. Den stora fondväggen på Moderna är andlöst vacker. Frivilligt går man in i ett annat universum. 
Men fatta: Hilma af Klint ska man ta ytligt. Sinnligt. Som den verkligt förtrollande målare hon är. Man ska inte stå och nippra med symbolerna, tolka och vrida på halsen, och få huvudet fullt av antroposofiskt gobb. Man ska bara se. Och kanske tänka, okej, det teosofiska och antroposofiska, seanserna och det automatiska tecknandet var det som frigjorde den här konstnären; det var det hon gick igång på och det som förlöste hennes unikum. På samma sätt som andra gått igång på erotik eller arbetares liv, teknik eller landskap, kubism, kolorism eller punk.


Läs hela artikeln Här.  Och Här finns en länk till Moderna Muséet.


 

2013-05-15

Samtal med en mystisk katt

Håkan Eklund – initiativtagare till samarbetsprojektet Sovstaden, ni minns? – släpper nu en bok på Tolvnitton Förlag med den fina titeln Sjusvansad Katt.

Det är en absurd poesiresa – oförutsägbart, vilt och sympatiskt lågmält, enligt Peter Lucas Erixon – och Håkan Eklund själv säger att han ville skriva om en värld där det fantasifulla och vardagliga byter plats. Det hela formade sig till en existentiell dialog mellan ett berättarjag och en mystisk katt.

Håkan Eklund har tidigare givit ut två diktsamlingar, en poetisk thriller och en novellsamling. Dessutom arbetar han med måleri, illustration, screentryck, musik och film. Sjusvansad Katt släpps den 1 juni och på Baggåfestivalen i Skinnskatteberg den 29 juni och Café Dammbron i Köping den 10 juli kommer författaren att läsa ur boken.

Omslaget är gjort av Eremonautredaktören Kim Larsson och på Facebook finns en fan-sida – gilla den!

2013-05-07

Under körsbärsblom och magnolia

Jag tar och tjötar lite här igen om min nya bok, Pappa, vet du vad jag drömde?, för det är nämligen stockholmsreleasedags i kväll, den 7 maj klockan 19 på Carmen, Tjärhovsgatan 14. Jag kommer att läsa tillsammans med Michael Economou som ger ut en roman om Stagnelius, Erik Johans minnen, på samma förlag. Förläggaren och författaren Peo Rask framför dikter av Britt-Marie Eklund. Och så blir det öl och tjo och tjim och alla är välkomna! Missa inte detta underjordiska kulturkalas – vi håller till i källaren en trappa ner.

Det sexuellas humor


Mycket av det man upplevt på detta känsliga område kan räknas till humorgenren. Ja, inte när man var tretton och satt på en kall busshållplats med grabben som viskade i örat: Ta på den, ta på den. Och man faktiskt hellre hade köpt en varmkorv och cyklat hem. Men tog gjorde man.

Sen blev ju allt lättare. Man hade pojkvän som var bra i sängen, fast och trofast. Efter fem år nya friheter, nya konstiga sexuella upplevelser. En natt med någon man verkligen trodde sig gilla, men visade sig ej göra. Romans med en som var hur kul som helst att prata med, men sen försvann i samlagets dunkla frånvaro. Romans och vänskap med stans snyggaste bög. Man försökte. Jeez, vad man försökte. En natt på tåg med en grönögd från Amsterdam. Vi hann bara till det saliga förspelet. Två veckor med den vackra långa mörka pojken (som jag bestämde mig för så fort jag såg honom). Glada som hundar, skrattande hela vägen hem från en utflykt på Gärdet och avslutade utan sorg. Den pojken skrev det vackraste kärleksbrev jag fått. Jag tycker fortfarande om honom. Jag tror fortfarande han är rolig. 

Sen en kanadensare som påstod att det var första gången han upplevde ”both sex and romance”. Det var han det. Inte jag. Sen tursamt nog en varm jugoslav som ständig uppvaktning under sommardagar på en ö i Adriatiska havet. Han reciterade Poe´s Annabel Lee för mig och hade en smeksam läggning. Men när han kom till Sverige hade jag redan träffat någon annan. Min blivande  man. Honom ska jag väl inte recensera, bara lite; He had what it takes.  

Och Älskaren, den danske, med vilken jag bröt ut i skrattanfall mitt uppe i hela härligheten för att det lät så i överkant. Skrattade båda, föll omkull, fortsatte. Och det är inte sant som Kundera påstått att skrattet tar död på erotiken. Inte när den är stark. Vi grät varje gång vi skildes. Det var allvar. Förälskad skrattlystnad. Charm och skuggor.

Sen finns det naturligtvis helt andra "seriösa" sexualiteter, med ritualer och masker och svarta mässor i bakgrunden. Carmina Burana. Eyes wide shut. Allt väldigt humorfritt. Men det får ni läsa om någon annanstans. Varning dock för Marquis de Sade, alla franska intellektuella mäns våta dröm; han hör till gruppen begåvad psykopat, schizoid och förfrämligad. Noll värme. Kvinnorna sprang från hans slott, men själv trodde han att de njöt. Inte så intelligent. Man kan bli feminist för mycket mindre. Men man blir inte feminist bara för att män är fumliga i åldern 16 till 56. Det går ju över.

----------------------------------------------------------------------------

One should say before sleeping, "I have lived many lives. I have been a slave and a prince. Many a beloved has sat upon my knees and I have sat upon the kness of many a beloved. Everything that has been shall be again".
W.B.Yeats

Och därmed blir det bloggpaus även här, för min del. Men ni kan hitta mig senare på Gabis Annex eller björnstrand backwater.

2013-05-04

jag går bananas på endimensionella kvinnoporträtt


Kvinnor
en man, en defekt man på nåt sätt, han är skitig, men har ett hjärta av guld, han älskar den goda horan, hon som driver den rena salongen och också har ett hjärta av guld, har egentligen inget vinstintresse utan tar in unga olyckliga kvinnor och gör dem åtråvärda och alla lever lyckliga, han ser till så att ingen slår flickorna och ingen får syfilis och alla har stora vita tänder.

En så tröttsam tråkig urbota enfaldig bild av en kanske tid. Jag menar inte att alla måste vara hjältar.
Långt därifrån, jag älskar det vanliga, det som fångade mig i böckerna om ”lilla huset på prärien” var just strävan, idogheten, lyckan i det lilla, flickorna som syr lapptäcken i tokteknik,
mamman som kärnar smör, bakar bröd, har en syssla till varje dag, att livet skulle vara så organiserat som möjligt trots att man var på resa tvärs över landet. Långfredagen då den lilla Laura sparkar på stolsbenet, längtan efter att få gå i skolan och lära sig mer. Även detta ett ämne i Anne på Grönkulla, frihetslängtan och kunskapstörst, de viktigaste ingredienserna i en människas liv. Frihetstörsten som många svenskar led av, de utsvultna ölänningarna i sina små eländiga hus, där en hel by reste sig som en man och bara gick, drog tvärs över Atlanten och lämnade skiten bakom sig. Visst kom det nya hårda år, det tar flera generationer att lämna svälten bakom sig, men för varje år som går går det lite lättare. I tant Augustas hus i Skarpa Alby hittade jag en bild på en vacker kvinna med långt mörkt lockigt hår och en vit häst, bara ansikten, i svartvitt och suddat i kanterna som gick över i molnhimmel. En bild som någon sänt henne från det nya landet, där de flesta flickorna från Skandinavien fick tjäna piga, duktiga, arbetsamma, renliga. Så ock i filmhistoriens början, alla pigor porträtterades som Skandinaver.

Så den enfaldiga överrepresentationen av horor överallt och enbart dessa och kanske nån rik gift stackare, barnlös gudbevars så man kan gifta om henne när den rike mannen som givetvis är ond, slutligen fått tugga bly, alltså ännu ett offer, vad tror ni hon gör när hon sitter hemma 23,5 timmar om dygnet, jag tror att hon syr, kåpor till klanen och drömmer om frihet att få göra som hon vill.
Det var en kvinna som uppfann diskmaskinen. Bara det. Visserligen en rik kvinna som inte ville att hennes antika servis skulle bli kantstött, men hon hade väl energi nog att bry sig. Att hitta mat, få barn att överleva och uppfinna saker, springa i daggvått gräs med bara fötter, andas morgonsol, den ursprungliga amerikanska befolkningens kvinnor som bedrev jordbruk och helt ignorerades av världen, de såg Pocahontas, barnbruden och möjligen Malinche, den kvinnliga översättaren som räknas som den stora förrädaren. Det finns mer, vi är många vi är bångstyriga och vi är inga horor.

Gör en tvserie nån gång som inte handlar om 1) unga män som tävlar om att erövra byns vackraste flicka för att förlo. förlåt ta oskulden på innan de åker till college. 2) män som är defekta men ändå älskvärda, ett psyko är ett psyko är ett psyko, jag lovar 3)kvinnor som ting, vi är varken enkla eller tråkiga, vi är skithäftiga och underbara




.
Nu ska jag brottas med mina kastrerade hankatter, mvh Crazy Cat Lady

Tänk om nån ville göra en liten tvserie om kvinnan som samlade på svanar i sin lilla lägenhet på söder. VA!!!!






2013-05-03

Min artikel om Ola Billgren

I Ola Billgrens konst är de kulturella influenserna öppet deklarerade, och nästan alltid i linje med tidsandan. Det är, till en början, Robbe-Grillet och subjektets frånvaro. Det är McLuhans texter om massmedia och kompositören John Cage´s konglomerat av tystnader och skräpljud. Det är filosofiernas persienner, teakbord, kaffekoppar och tetrapak. Det är också ett vackert måleri, där tristessen - likt den i vissa hotellrum - ger paradoxalt utrymme för ett meditativt och obundet seende. Den ointresserade avskildheten i dessa interiörer tycks lämna betraktaren ifred.
Man åser kärleksmyten förvandlad till en snygg halvnaken blondin i en främmande stad. Fallet i en skjorta hastigt uppdragen ur byxorna blir tecknet för man, kvinnans hud går ton i ton med en rosa filt i den obäddade sängen. Rörelser och gester är underligt bekanta och mystifierade på samma gång. Utanför pågår turistbroschyrens palmkantade esplanad. Det är A Meditteraneo, från 1966, ett ofta reproducerat verk som ser ut att citera Godards filmestetik: Vi är här och där och aldrig i det välkändas fara.

Läs hela artikeln på björnstrand backwater

2013-05-01

Det goda i det onda

Kommissionärer för handel i EU fördömer den inhumana vårdslösheten i det förfallna fabrikshuset i Dhaka där nu dödssiffran stigit till över 400.
Man hoppas att den sedan länge gjorda deklarationen av kommissionären Karel de Gucht, om EU:s ideala hållning i handelsfrågor ska ha någon som helst tyngd:
"To monitor and ensure the implementation of international agreements and to tackle the unfair practices".
"Free trade to the benefit of all", har ju annars sett fler olyckor komma och gå, ju mer det bara är vissa somliga som benefittar sig.

Så det goda i det onda innehåller också en stillsam fråga om vad som är plåster på såren i redan skedda misstag, redan inkörda spår av utsugning i låglönefabriker -  detta "race to the bottom" som en BBC-reporter kallat det. 

Påven Franciskus har uttalat sig kritiskt gentemot det mördande fabriksarbetet: Han kallar det slavarbete, precis som jag gjorde häromdan. Från EU-håll hördes det här ropet. (Artikeln från Reuters.) Och idag var det 1:a maj.
Finns arbetets söner och döttrar - eller är det bara Herrarna kvar?