2014-05-06

På Buddhas födelsedag den 6:e maj är jag sorgsen och arg

skillnaden mellan Northug och brottaren som tog livet av sig, är hårfin, att vi fortfarande tycker att vi har råd att inte vara medmänskliga och förstående är för mig en gåta,

att vi låter folk som Gandolfini äta och supa ihjäl sig och sen skriva tårdrypande artiklar om hur han fortfarande skämdes och inte ansåg sig värd det han fick, fått, kämpat sig till utan slaviskt höll fast vid det gamla sättet, de gamla vännerna, höll sig nertryckt,

att Iggy Pop fick lägga in sig på psyket på 60-talet för att häva sitt heroinberoende därför att det inte fanns faciliteter för det då, men det gör det nu, varför låter vi, varför fortsätter vi låta folk stiga och falla runt omkring oss?

att vi fortfarande låter 800 kvinnor var det om dan eller om året? dö i förlossningskomplikationer världen runt är löjligt, att vi knappt nämner de 241 nigerianska kidnappade flickorna förrän vi vet att de absolut har hunnit bli våldtagna och fått minnesbilder de aldrig kommer att glömma, att vi låter nazister härja fritt och dömer tandkrämstjuvar till fängelse

vännerna Bill och Bob, fann varandra när den ene kände att han inte klarade sig ensam utan ringde alla doktorer i stan han befann sig i för att se om någon, liksom han kämpade mot spriten, de hittade varandra och stöttade varandra, och resten av oss som anslutit oss till olika tolvstegsprogram, jag pratar om grundarna av anonyma alkoholister och alla olika vackra förgreningar av dem

det går inte att klara allt ensam, vi måste måste måste våga vara människor och vi måste våga vara till glädje för varandra

det jag slåss med kanske är urenkelt för dig, snälla hjälp mig då, avfärda mig inte, jag hjälper gärna dig med det jag är bra på

vi ska inte skratta eller fnysa åt folks svårigheter


vi ska ständigt påminna oss om att vi bara är människor

puss M













Inga kommentarer :