2019-04-09

Föreningen Arbetarskrivares antologi snart i storpocket

en människa är så mycket mer
än vad som hittills blivit sagt

Jag fick mail av en av bokens redaktörer (Henrik Johansson, den andra heter Anna Jörgensdotter); boken är snart slutsåld, vi trycker den nu i storpocket, vill du vara med?

Det gäller Föreningen Arbetarskrivares antologi "Jag har tänkt mycket på oss och våra utmattade kroppar" - 44 bidrag prosa, poesi och serier, av 42 skribenter och tecknare. Det är den första bok där jag medverkar på ett hörn (med en kortdikt) som har blivit en försäljningsframgång och måste tryckas i en ny upplaga! Siffrorna är visserligen blygsamma - 1.500 tryckta ex. har snart gått åt och förhandsbeställningar från några stora fackförbund gör att man vågar satsa på en ny upplaga. Men ändå, det är glädjande!

Boken kom för snart ett år sedan och är egentligen förra årets antologi. Den blev rätt uppmärksammad och utsågs av Ulrika Milles i DN till årets julklapp (jag har inte DN, så jag kunde inte kolla) har jag hört. Och den får nu ett andra liv i pocketupplagans kretslopp.

Det handlar i någon mening om arbetarlitteratur, om blicken underifrån. Det är det vi har gemensamt, vi som medverkar i boken. Den efterfrågan på boken som finns handlar väl i någon mening om en brist på just arbetarlitteratur i offentligheten, där fyller Föreningen Arbetarskrivare ett tomrum. Också att vi tror på våra ord så pass mycket som vi gör, vi som medverkar. Det ska inte vara någon andra rangens litteratur här, snarare tvärtom.

Bokens framgång kan påminna om den långsamt verkande uppståndelsen runt Jenny Wrangborgs debutdiktsamling "Kallskänken" i dess originalutgåva på Daniel Suhonens förlag Kata; så småningom 5.000 ex. tryckta och sålda, efter recensioner och fina omnämnanden av bl.a. Göran Greider. Men den bokens framgång av en ung och okänd poet på ett litet förlag är ändå unik i Sverige under de senaste decennierna, åtminstone.

(De två inledningsraderna i denna bloggpost kom för mig när jag tänkte på att ändra någonting i min författarpresentation till pocketutgåvan).

Inga kommentarer :