2020-03-20

Inställt boksläpp

Tanken var att Andreas Björstens nya bok Som det började och fortsatte - samlade dikter 1981-2019 skulle släppts på Världsbokdagen under Poesimässan i Göteborg (20-21/3). Men som så mycket annat i dessa dagar så blev evenemanget inställt. Sorgligt, men oundvikligt :-(
Vi hade verkligen sett fram emot att träffa en massa andra förlag, poeter och läsare på Göteborgs Stadsbibliotek. Nu är Poesimässan flyttad till hösten istället. Då får vi hoppas att Coronan har bedarrat och livet och litteraturen kan återgå till ett mer normalt tillstånd.

Istället för boksläpp i Göteborg så planerar vi att lägga ut en gammal liveuppläsning med Andreas Björsten under morgondagen. I väntan på det kan ni läsa senaste utgåvan av ÖRNEN & KRÅKAN och Jonas Ellerströms recension av Andreas Björstens samlade dikter. En fin summering av de fyra decennier som Andreas varit aktiv som poet.

"För mig är Björsten i grunden en utopisk poet, en roll han delar med William Blake, med surrealisterna och med beatpoeterna från San Francisco. Humlan flyger fast den egentligen inte kan, det har människan ännu inte lärt sig men, skriver Björsten: ´själv går jag mot äventyret / rör mig med kantiga steg mot min himmel / som jag nyss förväxlade med gatsten´".


Boken finns att beställa via Adlibris och andra nätboklådor.

Håll utkik på denblindeargus.se imorgon. Världsbokdagen. Vi firar med poesi och uppläsningar!

Inga kommentarer :