2020-08-30

Månadens poet: Andreas Björsten (dikt vald av Per Engström)

 


Öppningar


Kvällar när jag är ensam
men inte känner mig så
kan jag titta in i mig själv
som man bläddrar i en gammal, länge sedan
bortglömd bok


och se glimtar av något
som ligger så djupt i mig
att det inte är jag
utan en del av ett gemensamt, större liv.
Sådana kvällar är jag lycklig
nästan som om det fanns stjärnhimlar
kvar att exploatera
och silvergruvor vi aldrig grävt ut.






ur "SOM DET BÖRJADE OCH FORTSATTE - samlade dikter 1981-2019" (Bokförlaget Megafon). 
Förord av Håkan Sandell. 

Kommentar: dikten är hämtad ur Visitbok/Bakom baksidan (Bokförlaget Megafon, 1991), en ”dubbeldiktsamling” som Andreas delade med John Peter Gister. 
Per Engström var en av de första "utomstående" som medverkade i DBA. Redan i nr 2 (1985) medverkade han med en novell. Sedan blev det ytterligare en handfull bidrag genom åren. 
Han debuterade 1992 med diktsamlingen Noggrant prat och har därefter bl.a. arbetat med tidskriften och förlaget Pequod samt skött bokhandeln på Malmö Konsthall. 2007 utkom den kritikerrosade Parkerna i gläntan, vetskapen om atmosfären och hela arbetet med lyckan (Bonniers förlag).

p.s. Lyssna på Andreas Björsten i P1:s Dagens Dikt (SR) den 19/8! 

Inga kommentarer :