2022-06-24

Det borde stavas som det låter - missommar

Glad midsommar

på den här sidan gryningen

vilka lekar

ska ske med oss idag

igår dansade jag loss till Bowies

Golden Years

vilket bevisar min ålder

en slags övning

inför Små Grodorna

 

Glada mardrömmar

nej inget sånt

glad andefattigdom som värst

bara du tömmer glasen

och låter det regna om det måste

här är det – oförutsett –

totalt högtryck

fint väder på midsommar

måste vara en anomali

glad medelålder på året

och stigande

 

Glad den som i livet är

som låter sig hamras ännu ett år

av solens styng

Jämlikhet härskar om än du halkat efter

                      eller ligger före

i ekonomiskt hänseende

eller på ålderstrappan

 

Jag snubblar en del

när jag tar mina steg

det är varken spritens

eller någon annans fel

det är min situation

tillsammans med världens oro

världen är närvarande

också denna helg


Med alla vettiga

tillbehör

i bagaget

- har du sillbehörighet -

inleder vi en övning

i oändligt utdragen

välvilja

inför barnens lekar

skål utan alkohol

för min del 

det är något vi ska ta oss an

midsommar regerar 



  

Fotnot: Visste inte när jag skrev ovanstående att Aftonbladets litteraturpristagare, 

min namne Andreas Lundberg, skulle publicera en text i AB idag med titeln "En

missfosternattdröm".

Vi är flera på bollen i dag 

 

 

 

Inga kommentarer :