2021-09-22

Dagens Dikt 22/9: Jonas Bergh (1969-2020)



Dikten "från Malmö till slätten" är hämtad från Jag letar efter halsband (Megafon 2016).


Jonas lämnade oss alldeles för tidigt.

Hans varma dikter och prosa

fortsätter att cykla omkring mellan Landskrona och Malmö.

Jonas själv sitter och ler vid ett havsbad i himlen.


Vi saknar honom. 


Foto: Thomas H Johnsson
Uppläsning: Johan Svensson





från Malmö och slätten


jag kan inte sova i natt heller
jag går till den nedlagda stationen
hur timmerbilarna slutar bromsa
jag kan inte sova i natt heller
jag ser deras kläder bli trasor
hör du måsarna, hur desperata de skriker
falafelrester, ge mej falafelrester mot asfalten
jag kan inte sova i natt heller
grannarna spelar trumpet
en åker, en traktor, måsarna
en stad ligger på trottoaren
och de som inte vill veta




2 kommentarer :

Ola Lindvall sa...

Dagens dikt vs JB! LäMen lite väl långsam läsning, eller hur?

Andreas Björsten sa...

Nja, jag tyckte nog att han (skådespelaren) läste rätt bra, jag.