2021-10-16

En kort period i utkanten av Vesuvius

under en period blev jag en slags härold
en som sammankallade planeterna
i den ytte ringen av Vesuvius
det blev många sena samtal
och upprörda, nyväckta röster
på kort tid
från restaurang Prinsen

men min dikt om Vesuvius
har bara tre rader:

mörkt motstånd mot tiden
de ringde alltid efter midnatt
Cavefors stod ute på bryggan

jag begrep ingenting
mer än att det var en outsiderring

jag begrep allting
min kärlek till dessa människor
och poeter var genuin

det var så många som ville vara med
jag och mina vänner drev en undergroundscen

i andras fotspår
som en blixt lyftes närvaron upp till nu
så varför inte hedra dem

1 kommentar :

Andreas Björsten sa...

Jag påstår inte att jag fanns med på poesikartan under 70-talet. Den här dikten utspelas under början/mitten av 80-talet, not really in the heydays, that is. Men kretsarna fanns ju kvar. Vesuvius var fortfarande ett begrepp