2021-12-12

Sporrad av hinder

Trögheten i systemet

kampen att få orden att lämna sin exil

på adressen Vintergatan 9

försöken att få ande i ord

och orden ner på papperet

har trots glädjen i skrivandet

periodvis varit påfallande

produktionsmedlen omväxlande

undflyende och

materialiserade problem

svårigheterna har sporrat mig

och historien ser ut som följer

 

*

minns min barndoms

alla avbrutna blyertspennor

 

ofta gav jag mig ut på pennjakt

 

sen blev det en del skruvmaskiner

(inte skriv-dito)

tills det började bli

surrande elektricitet i rummet

när elskrivmaskinen tog över

 

ristat i sten

jämförelsevis

 

färgbanden ett evigt bekymmer

 

nu är det brist på halvledare

för att få datorerna att fungera

och böckerna blir försenade

av pappersbrist

 

allt detta kostar pengar

 

dessutom har författaren sedan sist

blivit försedd med munkavle

 

det är svårt att ge ut böcker

det tar en jäkla tid

men sporren ska ej få hindra mig

 

 

Inga kommentarer :