2021-12-17

Ted Hughes rykte

Jag minns att jag var med min kompis Leif

när han letade efter en bok

av den engelske poeten

Ted Hughes

(som jag aldrig hade hört talas om)

På Kulturhuset kröntes hans letande

med framgång

och han kunde lägga beslag på den

mörkgröna volymen ”Kråka”

i Coeckelberghs serie Tuppen på berget

(det var samma eftermiddag

som han lånade Lars Noréns

Hjärta i hjärta)

Vad visste jag då

om Sylvia Plath?

Ingenting

Det var Ted Hughes som väckte

min respekt och mitt intresse

Nu läser jag dessa anklagande rader

i Eufori:

”Så var han ju också poet. Blev kändare och

kändare för varje dag här.

Jag måste vänja mig. Så här var det att vara

fru tilll en omtyckt poet.”

Ted Hughes skurk. Det ska präntas in.

Försåtligt. Skurk. Skyldig till Sylvia Plaths

död. Min kompis stoppade stolt

ner hans bok i rockfickan.

 

 

Inga kommentarer :