Det rör sig om klassiskt modernistisk lyrik, ägnad åt de stora livsfrågorna, kärleken, ensamheten, uppdraget att vara människa.
Frågor som Jasim tacklar med säker, inkännande hand, låt vara att de i grunden är eviga, olösliga. De svar som ges ligger i den lyriska tonhöjden.
Naturimpressionerna
spelar en viktig roll i boken, även om det i mycket också rör sig om inre
landskap. Bilderna skiftar mellan Jasims forna hemland Irak och Sverige, mellan
ökensand och Upplands på ett helt annat sätt lite karga natur. Jasim är sedan
länge bosatt i Uppsala, där han är verksam som poet och översättare. Även det
bokförlag som givit ut hans tre senaste böcker, Edda, är baserat i Uppsala.
Framförallt är det
uppländska nocturner som bär upp diktsamlingen, möten med svensk natur, den
stundtals svårälskade, ömsom vresig, ömsom leende. Men staden Ur, som är författarens
ursprung, kan han inte släppa och varför skulle han.
vid det som sades vara Abrahams
boning i staden Ur
stirrade jag som fallen från skyarna
mot horisonten
bortom öknen
förnam jag ett
större minne
En politisk
flyktings liv innehåller, som bekant, svårigheter. Det har inte bara att göra med de skilda
språken utan med de skilda erfarenheterna. Kärleken är dock till för att
övervinna det som skiljer åt. Men diktjaget ställer frågan hur detta ska gå till.
hur ska du bära
dig åt
ditt språk tömt på
min
barndom
och mitt på änglar
Språk och minne
spelar en stor roll genom diktsamlingen. Där finns också något tredje, utöver
svenska och arabiska, nämligen diktjagets förhållande till det grekiska.
Vardagsfraser på grekiska interfolierar några av dikterna och jag anar att Jasim
har ett hem även där. (Ett hem snarare än ett främlingskap.)
Uppror mot ingen är en stilren, existentiell diktsamling med fina metaforer. Jasim Mohameds förra bok, Vittne till meningslösa händelser, hade ett tydligare uppdrag i detta självpåtagna, att skriva om och dokumentera mänskliga öden i samband med flyktingkrisen 2015. Den nya diktsamlingen har ett genomarbetat språk och, vilket också är en styrka, ingen tydlig agenda. Den lever helt på konstnärskapets vingar, vad de kan bära.
Inga kommentarer :
Skicka en kommentar