2022-05-07

Dokument om en man som enligt egen utsago inte kunde spela synkoper

Peter Lindforss är minnenas poet, ser man när man bläddrar i, och läser, hans första diktsamling "Vykort från sjuttiotalet" (1976). Var och varannan dikt är liksom insvept i en silkesduk av noggranna plats-, tid- och även väderangivelser. Det kallas nostalgi och hinner upp författaren gång på gång, speciellt under nätter av ofullbordan i skrivandets och kärlekens akter.

Nuet består av minnen, av kärleksstunder som förgår och erfarenheter skrivna i eldskrift över till synes helt vanliga lägenheter. Det är ett ungdomligt bokslut, där Paris, New York och London spelas ut som existentiella ingångar i minnets scenarier. Alltid med kvinnor och musik omkring sig. Ändå har jag inte hört någon besjunga Stockholm så dystert och melodiskt:

                Stockholm gav mig ingen glädje

                Vid en grammofon begrät jag min ensamhet

                Spelade jag samma kärlekssånger

                med mitt darrande finger som stift

                I min tysta lägenhet

                Var jag varken konung eller slav

                Varken bunden eller fri

                Skrev jag förvirrade dikter

                om ånger och åtrå

                Släppte jag vilda falkar från mitt fönster

                /.../

Jag vet att jag inte är ensam om att älska Peter Lindforss poesi, men jag vet också att vi borde ta hand om varandra bättre, vi som gör det.

                Det är bara Lou Reeds nakna röst

                ur grammofonen,

                en flaska billigt vin

                och en bunt läkarutlåtanden

                på mitt bord

 

”Vykort från 70-talet” öppnade en ny värld för mig. Något om vankelmodiga vuxna män med vuxna mäns lidelser men med ständigt något outsagt i mungipan. Något om l'esprit d’escalier. Något om kärlek och förlorade liv. Något om att livet nu måste börja, börja och börja innan vi bara hade minnet att bräcka varandra med. Minnet av något ofullbordat som sträckte sig ut till Europas poler. Alla dessa borgerliga middagar och upproriska kärleksförbindelser – vad han inte visste om sin samtid skulle snart bli outhärdligt gammalt.

 

Inga kommentarer :