40 år av tidskriftsliv
Det finns inte längre något att hämta i tidskriftsvärlden, man kan varken få något ekonomiskt utbyte som får det att gå runt eller någon konstnärlig tillfredsställelse av den moraliskt tomhänta utgivningen. (Prestige – glöm det, kultursidorna skriver aldrig numera om kulturtidskrifter. Självkänsla – kanske.)
Så har också mina
skrivande och redigerande kompisar nästan mangrant utrymt tidskriftsbranschen.
Kulturrådet har
många tricks för att få en att hänga kvar som supplikant utan att för den skull
lova någonting, ”Om vi inte stöter oss med Kulturrådet finns det fortfarande
chans för oss att få ett produktionsstöd som i någon liten mån motsvarar
arbetsinsatsen, dvs. så vi kan börja ta ut en minimal men dock lön och satsa på
en upprustning av innehållet.”
Peo Rask,
redaktören för Komma (tidskriften tvångsnedlagd genom halvering av
produktionsstöd) visar framfötterna som förläggare på ett sätt han aldrig hade
möjlighet att göra som tidskriftsredaktör, även om Komma var en viktig
tidskrift.
Boel Schenlaers
tidskrift PS med de storslagna planerna blev aldrig mer än ett suddigt utropstecken
i vinden (tvångsnedläggning genom halvering av bidraget).
Det här är bara
några exempel jag kommer på på rak arm, där tidskrifterna är saknade som
litterära aktörer. Hjärnstorm förblir ett undantag som självständig röst i
svensk litterärt liv, må den leva sitt eget liv även framgent.
Under tiden fortsätter
flaggskepp som Glänta och Ord & Bild m.fl..med sina uddlösa temanummer. Jag
får känslan av att inte en människa läser deras nummer längre men det måste väl
ändå vara en falsk känsla?! De är dyrbara i drift (höga produktionsstöd) men
tillför inte mycket i paritet därmed. Så har vi då Aurora, där jag själv är
engagerad tills vidare, Sveriges enda romantiska tidskrift, som sex gånger under
2000-talet har nekats tidskriftsstöd av lika dunkla skäl som alltid
(Kulturrådet finner varje nedläggning av ännu en kulturtidskrift rättvis, åtminstone
kommenterar de aldrig). 22 år utan tidskriftsstöd som andra tidskrifter synes
få utan större prestationer, det låter som inledningen av en romans. De enda som står mellan Aurora och
nedläggningen är Bo Setterlinds ordensbröder i Timmermansorden. Kuriöst och
faktiskt också en liten smula vackert.
Låt mig dock till sist
inte glömma att nämna tidskriften Periferi, en ny aktör långt ifrån Stockholms
nerbrytande attraktionskraft; här reser sig outsiderämnen och glesbygdsbesjungare
lika i något som hörs på namnet, en rörelse i Sveriges bortglömda periferi, ett
temperament av oro och ilska över sakernas tillstånd. Med sin svartvita inlaga
och omslag påminner den om forna tiders stenciltidskrifter – alltid ett
positivt tecken när någon tjänstgör som ställföreträdande framtidspekare helt
på eget bevåg, som ett halvt nedrivet trafikmärke mumlar den om stunder av
lyckosprång i tystnaden. Alltings vackerhet kan uppstå där ute i evighetsförnimmelsen
under den sargade månen där de sju himlarna (eller är det bara en i själva
verket) välver sig över oss. Så låt oss inte malas ner fullständigt i denna hårda
tid (för att travestera dissidenten Biermann), låt oss i stället planera våra lyriska
skördar.
Inga kommentarer :
Skicka en kommentar