2005-04-20

Min bostad och mitt jobb

BMW, BMW, Audi, Audi, Mercedes - det är några av bilarna (okej, bilmärkena då) som står parkerade utanför min port. Kungsholmen har sannerligen blivit ett höginkomsttagarghetto under senare år. Ombildningen av hyresrätter till bostadsrätter bär förstås den främsta skulden till det. Vi hyresgäster är i kraftig minoritet numera på den här ön. Behöver jag säga att det är en obekväm siutation, att vara hyresgäst hos sina grannar?
När fastigheten jag bor i ombildades för snart ett år sedan var det 33 boende som kunde tänkas köpa, av dem var det 4-5 stycken som inte hade råd (eller ville) köpa sin lägenhet. Det värsta är att det har blivit en spekulationskarusell av boendet. Lägenheter köps och säljs i rask takt här i huset, diverse renoveringsprojekt sätts i gång, en del av dem nödvändiga antar jag, men det handlar också hela tiden om att HÖJA VÄRDET PÅ SINA INVESTERINGAR.

Läst i Aftonbladet: Jag läste en gammal Aftonbladet nyligen. Eftersom jag jobbar som konduktör på fritiden (!), det vill säga när jag inte jobbar med dikter och artiklar, så hajade jag till lite extra när jag läste artikeln "Alla får pippa!" av Åsa Linderborg på kultursidan den 25/3. Den handlar om den danska gladporrvågen på 70-talet, numera återutgiven på DVD. Så här skriver Åsa Linderborg:
"De pippar konventionellt enligt de fyra vanligaste ställningarna, det vill säga så som missionärer, hundar, ridflickor och konduktörer plägar göra."
Himmel och pannkaka! Vad vet Åsa Linderborg om oss konduktörer egentligen? Jag fick fundera en halv dag på de dolda budskapen i den där texten.

1 kommentar :

Peter Björkman sa...

Andreas

Detdär med bostadsrätter verkar vara rätt jobbigt. Hur kul är det att vara enda hyresgästen????

Kolla pernillakarlsson.blogspot.com för en rolig text om Östermalm. Kolla gärna min sida om alltmöjligt också uppenbarhemlighet.blogspot.com.

Försökte lansera vår diktsantologijuttu för Gleerups, men de sade nej. Inte lönsamt (trodde de).... Hrrm...