2006-06-13

BOFH, del 13

I söndags när jag kom till jobbet var endast Sven på plats. Det var alldeles mörkt i lokalerna, så jag satte igång med att dra upp persiennen och ondgjorde mig samtidigt över de problematiska tåtarna som man måste dra i för att få lamellerna att stanna kvar när de väl har gått i topp.

– Det fungerade bättre förr, sa jag.

Sven höll med och hade en teori om att det kan bero på att "en massa idioter" har varit ovarsamma vid persiennuppdragningen.

– Jag har sett folk vara mer försiktiga med trossar till oljetankers än med den där, sa han.

– Tror du att den kommer att gå sönder helt och hållet? frågade jag.

Sven kisade mot persiennen.

– Ska vi tippa oktober?

– Jag kan blogga om det, sa jag, så blir det lite spännande.

Sedan drack vi kaffe och åt croissanter och diskuterade waldorfpedagogik. Kjell och diverse fotografer och redaktörer droppade in under tiden och en av dem hade problem med material som försvunnit från skrivbordet. Hon hade sparat bilder i en mapp och sedan hade de kommit bort under natten på något mystiskt sätt. Sven, Kjell och jag började engagera oss i problemet och till sist gick Kjell och fotografen ner i källaren för att kolla om bilderna helt enkelt hamnat på skrivbordet till en annan dator. Efter en minut kom de upp igen.

– Jag hade bara missat dem, sa fotografen. De låg så långt ner i mappen att de inte syntes.

– Långt ner i mappen?! sa Sven och tog sig – demonstrativt – för pannan. Det kanske är bäst att vi lämnar det där.

Jag sätter mig på min arbetsplats för att jobba med ett par tidskrift.nu-notiser och Sven beger sig ner i källaren med en annan fotograf.

– Ska du sno min dator där nere? frågar Sven.

– Har du bokat den? frågar fotografen tillbaka.

Jag hör inte riktigt vad Sven svarar eftersom de försvinner nerför trappan, men uppfattar i alla fall ordet "bokningsfascist". Sedan står det inte länge på förrän Sven är uppe igen och på väg ut, till Kjells förvåning och förtret. Han vill att Sven ska jobba med en viss katalog som ska bli färdig, men Sven har ett annat projekt på gång som tydligen är viktigare. Jag blir också upplyst om att den tidigare nämnda bannern ligger trea i prioriteringsordningen, så det finns i alla fall lite hopp.

Kjell: Det är väl bättre att du jobbar ett tag med katalogen när du ändå är här, i stället för att bara åka hem och sova.

Sven: Jag ska inte sova. Jag behöver hitta en katt.

Kjell: En katt!?!

Sven: Ja. Mirjam har slarvat bort Ellens katt. Mirjam är kattvakt men så i dag skulle jag vara kattvakt och jag känner åtminstone katten så då kan jag sitta hemma hos Ellen ett tag och se ifall den kommer hem.

Han börjar proppa ner kläder i en väska och muttrar att han måste köpa en större snart.

– Du kanske ska skaffa en mapp, säger jag.

Du är en mapp, säger Sven.

Inga kommentarer :