2006-07-23

Mer sommarläsning

Ja, och när jag ändå är i citerartagen måste jag jubla lite över Walt Whitman också, som jag fick upp ögonen för tack vare den snälla farbror Bloom. Fast ibland blir man både glad och ledsen av att läsa något man gillar, eftersom man börjar undra varför man ska skriva över huvud taget när allt bra redan är gjort. Det var i alla fall vad jag kände när jag läste följande, ur "Sången om mig själv":

Jag har sagt att själen inte är förmer än kroppen
Och att kroppen inte är förmer än själen,
Och att ingenting, inte ens Gud är större för någon än hans eget Jag,
Och att var och en som går ett fjät utan medkänsla går till sin egen begravning klädd i bara sin svepning,
Att du och jag utan ett öre på fickan kan köpa allt det bästa i världen,
Att minsta glimt ur ögonvrån eller ärtan i sin skida bringar oreda i all världens lärdom,
Att inget arbete eller syssla är så ringa att det inte förmår göra en yngling till hjälte,
Att inget föremål är för mjukt eller skört för att tjäna som hjulnav för hela det rullande världalltet
Och jag säger till varje man och kvinna: Låt din själ stå lugn och fattad om det så vore inför en miljon världsallt.

(tolkning av Rolf Aggestam, FIB:s Lyrikklubb 1983)

Inga kommentarer :