2006-11-07

Poesi i offentlighetens ljus

Med tanke på hur få människor som faktiskt läser samtida svensk poesi, så måste man nog säga att dess frekvens i offentliga rum är relativt hög. Jag tänker närmast på SL:s och Västtrafiks samarbeten med olika kulturella institutioner kring teman uttryckta i poesins form, däribland "färg"och "mat" (Göteborg), men också på den så kallade "Poetens plats" i Kulturhuset (Stockholm). Den här pärlan av Ann Jäderlund hängde på det senare när jag senast besökte huvudstaden, och skulle följas av alster ur i tur och ordning Göran Greiders och Ida Börjels verk. När det gäller sådana här "satsningar" på den "undanskymda" poesin så kan åtminstone inte jag låta bli att undra över urvalsförfarandet. Inte för att jag direkt har något att invända, utan mest för att jag har en tendens att undra över saker som i världens ögon ingenting är.

1 kommentar :

Andreas Björsten sa...

Så här går Almqvists berömda Songes nr XXVI som Jäderlund minst sagt verkar parafrasera (förutom Ekelöf då):

"Om bland tusen stjärnor

någon enda ser på dig,

tro på den stjärnans mening,

tro hennes ögas glans.

Du går icke ensam.

Stjärnan har tusen vänner,

alla på dig de skåda,

skåda för hennes skull.

Lycklig du är och säll.

Himlen dig har i kväll."