2006-12-11

BOFH, del 23

(Enter Sven.)

(Jag, Julia, Fjodor och Bobby Jr sitter vid våra arbetsplatser. Kjell befinner sig någonstans i bakgrunden.)

Julia: Heeej, Sven ...

Sven: Det där lät oroväckande. Det var inte så där "Hej! Sven!"

Julia: Jag behöver inte någon hjälp av dig, men du kanske vill ha hjälp av mig?

Sven: Fem tusen spänn är nog det enda du kan hjälpa mig med.

Julia: Ska du betala hyran?

Sven: Nej, jag ska dricka öl.

Julia: Jamen dåså.

Sven: (sätter sig på en stol bredvid Julia) Är den nåt att ha då, den där skärmen?

Julia: Äh, nja ...

Sven: Du är nummer tre i ondska på servern, jag är nummer två och Jesper är nummer ett.

Julia: Jag har bränt fyra gig.

Sven: Då är tio procent gjort. Det är bara nittio procent kvar, det är samma för mig. (får syn på Fjodor på andra sidan bordet) Varför har du blivit så lockig?

Jag: Ja, du har fått långt hår sedan sist.

Sven: Jag tror att han har läst på Myspace att det är trendigt med långt hår.

Fjodor: Jag försöker efterlikna Sven så mycket som möjligt; han är min idol och jag vill se lite konstnärlig ut, som han.

Sven: Om du vill ge mig ett bidrag till en frisör så ...

Bobby Jr: Jag tror det finns ett bidrag där nere någonstans, sax kallas det.

Fjodor: Nu vaknade du till liv! (till Sven) Jag försökte se ut lite som du ...

Sven: (fnyser ljudligt)

Fjodor: Du har ju haft sådana där papiljotter i håret som du har köpt och du var så ute i flera år, men nu är du inne; det är lite som de där hippiegubbarna som har hängt med ända sedan 70-talet, det är samma sak med dig, du ser ut som den där originella konstnären ...

Sven: Hur mycket vill du låna? (för sig själv) Jag undrar hur många år det kommer att ta innan Fjodor kommer ut ur garderoben ...

Jag: (till Sven) Har du haft papiljotter?

Sven: Min mormor såg mig när jag var så här i håret och sa: "Vad fin du är i håret! Har du permanentat dig?"

Fjodor: I tio år har killen blivit trackad, men det här året är hans.

(Sven reser sig upp igen, lägger beslag på min kamera och tar en bild på Fjodor.)

Sven: Å, jävlar vad kriminell du såg ut! (tar en bild till) Den där såg ju bra ut. (och ännu en) Du kanske kan vara lite fotogenique. Titta på Helena med längtansfull blick. På Helena, inte på mig. Titta på Helena, Fjodor. Fjodor! Du har väldigt dålig förståelse för det konstnärliga skapandet.

(Han lägger ifrån sig kameran och beger sig till köksavdelningen där Kjell står och donar med kaffet.)

Sven: Är det dina pepparkakor?

Kjell: Nej, men jag har tagit av dem.

Sven: Jag också, men nu är det frågan om att öppna den andra rullen. (till Fjodor) Är det dina?

Fjodor: (tar ur hörlurspropparna som han just satt in) Vadå?

Sven: Du är väl ingen pepparkaksgubbe?

Fjodor: De står där.

Sven: Ja, de står här. (river upp plasten runt rullen och tar en pepparkaka) Är bolaget öppet fortfarande?

(Sven och Kjell börjar diskutera någon whiskysort som heter något konstigt som de inte tror att jag ska kunna stava till, men namnet betyder "vy över bukten" enligt Kjell. Under tiden pratar jag och Julia om ett bokomslag som hon håller på att göra.)

Kjell: Som att hälla i sig en tjärburk.

Sven: Som att hångla med en askkopp.

Julia: De är lite dumma på det där förlaget; de vill att allt ska vara så lättsmält så det blir ingenting till slut.
 
Sven: (till mig och Julia) Vad pratar ni om?

Jag: Flashiga samhällsproblem.

Sven: Du är ett flashigt samhällsproblem.

(Han tittar på Julias bokomslag och de pratar olika slags kameror i tio minuter: sexton millimeter och åtta millimeter och råfilm och framkallning i Tyskland. Jag passar på att beklaga mig lite över några bilder jag har tagit, som inte blev så bra eftersom jag satt rättså långt ifrån personerna jag fotade.)

Sven: Du vet att du har zoom på kameran?

Jag: Jag har inte hittat den.

Sven: For fuck's sake!!!

(Han visar mig en liten knapp som det står w/t på.)

Sven: Titta! Wide! Tele! Du är galen!

(Han går ut och röker och är tillbaka inom en halv minut.) 

Jag: Det var snabbt rökt.

Sven: Som flickan sa. Nej, ska man ha lite glögg?

Jag: Varför ska du ha det?

Sven: För att det är gott. För att det är jul.

Jag: Det känns inte så juligt när det bara regnar.

Sven: Nej, det är därför man dricker glögg. Dricker man tillräckligt mycket så spelar det ingen roll om det regnar eller inte.

(Exit Sven. Ridå.)

Inga kommentarer :