2007-03-01

Tänk på småorden!

Författaren Camilla Läckberg: "Jag födde barn och fick en depression". Att en depression, vad är det för slags uttryck? Man FÅR väl inte en depression, men drabbas av den och blir deprimerad. Annars låter det ju som att den är någon form av perverterad present, en välmenande gåva som bara råkade bli fel. Låt oss konstatera: en depression är ingen present! Eller, jo, kanske förresten, en sån där med en fjäderdriven boxhandske i, som studsar upp och ger en en riktig smäll på käften:

"Grattis, Motherfucker!"

önskar Livet

8 kommentarer :

Anonym sa...

Jämför med "jag fick hjärnskakning" eller "jag fick livshotande skador" eller varför inte "jag har fått barn" (det är inte heller någon gåva). Det är ju vanlig vardagssvenska, även om det inte är fullständigt korrekt eller stor poesi. För mig verkar det lite märkligt att gnälla över en deprimerad människas ordval istället för att på ett eller annat sätt beklaga hennes depression.

Anonym sa...

Jag födde barn och fick en flicka
Jag födde barn och fick en pojke
Jag födde barn och fick en depression

Slutsats poetiskt så funkar 'småordet' fick bäst.

Eller?

Jonas Bergh sa...

Man borde väl kunna diskutera språkbruk utan att behöva sitta och snyfta över språkbrukarens personliga hälsa.

The Loser sa...

Ja, det är inte rättvist att vissa får depressioner. Jag fick betala dyrt för min.

Anonym sa...

Det är samma som att påstå att "jag fick ett återfall" när det gäller droger och annat. Det är helt klart ingen ofrivillig gåva, utan mer ett val. Istället bör man säga att man "tog ett återfall".

Så nu ska jag ta mig en depression, som en liten apertif innan maten.

Gabrielle Björnstrand sa...

"Jag fick sån jävla ångest" - i dagligt tal förekommande när folk springer förbi varann utan att hinna det dom ska...eller när dom just been coming up against the wall.

Men ; "Jag fick sån jävla depression?"

Har jag inte hört dem säga som verkligen lider av det.

Men slarvigt språk är ju bara slarvigt språk, inte den mest omoraliska händelsen i Universum.

Helena Looft sa...

Hm, man kanske kan jämföra med "jag blev galen" och "jag fick spader" ...

Anonym sa...

Poeter ska alltid, med enstaka undantag, göra sig märkvärdiga. Det är det de lever för. Därför får de aldrig någon stor läsekrets utan förblir ett slags esoteriker. Till undantagen hör sådana som Bellman och Ferlin. På tal om vad man kan få: Jag fick spasmer, jag fick kramp, jag fick tics, jag fick huvudvärk, jag fick blodad tand, jag fick Ågren, jag fick erektion och utlösning. Vad gäller det där sista så låter det kanske bättre för en tonårskille om man säger "jag drabbades av erektion och utlösning". På det viset kommer det lite av katastrofstämning och ohjälplighet över det manliga sexuallivet, som kan vara nog så svårhanterligt i tonåren.