2007-03-11

Trött på Irak-kriget? Läs Vanity Fair!

Vi gick i protest mot USAs invasion av Irak. Efter det en allt längre och alltmer tärande tid av folkdestruktion. Nyheter om självmordsbomber, förstörda städer och museer, minst 50.000 döda civila irakier, och ett stort antal döda och lemlästade krigare, irakier, amerikaner och andra.

Så trött är jag på kriget, att jag numera stänger av TV-nyheterna som bevittnat de senaste döda kropparna, elden, röken, de gråtande släktingarna.
Inte på fyra år har jag sett något TVprogram som säger mig mer om Irak-kriget än jag redan visste.
Men se - en skrivande journalist kan göra det som kameror i sin naturalism saknar: Berätta , gestalta, koncentrera, sammanfatta, beskriva i detalj, engagera.

Läs William Langewiesche´s artikel i Vanity Fair

Och tack Bodil Malmsten på blogsidan Finistère
som hittade artikeln.

Inga kommentarer :