Suck. Vad är det med Expressens kulturskribenter? Senast var det Jesper Högström som beklagade den svenska samtidsromanen genom att hänvisa till dess brist på ambitioner. Var är den "Stora Svenska Romanen", ungefär, utan att ägna en tanke åt att den föreställningen kanske är ett barn av sin tid, att dagens unga skribenter inte är intresserade av att uttrycka sina erfarenheter och idéer på just det sättet. Idag är det en annan farbror, Axess redaktör Johan Lundberg, tillika svagsint förälskad i det förra sekelskiftets poetiska uttryck, som konspirerar hejvilt om OEI:s förmodat monopoliska makt på poesins område. Stackars satar. Maktlöshet verkar vara ett problem för dem. Ingen vet varför. Skriver man på Expressens kultursida går det väl knappast någon nöd på en? Att man gång efter annan kan sitta och orera om hur jobbigt det är att vara marginaliserad, peka ut Jan Arnald (!) som en av de inavlade maktfaktorerna, är väl knappast något tecken på att man saknar inflytande över hur synen på den subversiva och icke-subversiva kulturen ser ut (även om synen på vad som är vad skiftar betydligt mellan, säg, OEI och Axess)? Jag föreslår att Högström sätter sig ner och skriver den Stora Svenska Romanen och att Lundberg tar sig en Fernet Branca och slappnar av lite, så att vi alla kan återgå till att ta till oss de uttryck som bäst behagar oss. Jag vet inte hur det är med er, men jag blir konvulsiv när medelålders herrar ska tala om för mig vilken litteratur som är viktig och vilken som inte är det. Bara en sak är säker i den här soppan: för den som vill fastna i nostalgisk retardation verkar Expressens kultursida för närvarande erbjuda en exklusiv tillflyktsort.
Uppdatering: Med tanke på en av kommentarerna här nedan vill jag förtydliga att det naturligtvis är attityden snarare än åldern på dessa unga herrar som jag har problem med. Så. Och så vidare till den franske filosofen Jean Francois Lyotard, om avantgardets position i historien, apropå makt och inflytande. Byt ut 'Parti' mot valfritt epitet och se vart ni hamnar.
"När makten heter parti, triumferar realismen och dess nyklassicistiska komplement över det experimenterade avantgardet genom att bringa det i vanrykte och genom att förbjuda det. Men ändå krävs det att de ’rätta’ bilderna, de ’rätta’ skildringarna, de ’rätta’ formerna som partiet fordrar, utväljer och sprider, finner en publik som längtar efter dem, som ett lämpligt botemedel mot den depression och ångest som den känner. […] [N]är angreppet mot det konstnärliga experimenterandet uppbärs av den politiska makten är det i egentlig mening reaktionärt: det estetiska omdömet behöver då bara uttala sig om ett visst verks samstämmighet med fastställda regler för det sköna."
Uppdatering (igen): Bra skrivet av Malte Persson i dagens Expressen (alla är inte konstiga som skriver där).
2007-05-23
Dumbos flyger lågt (och högt)
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget
(
Atom
)
6 kommentarer :
Ankdammstjafs, vad det verkar. Lundberg borde väl ha en viss uppfattning om hur poetiska nätverk är uppbyggda och att det i större poesiländer, som Frankrike eller USA, är vanligt att man skriver om varandras böcker. I ett litet land som Sverige blir detta naturligtvis än mer ofrånkomligt.
Sen är det inte heller så ihopgyttrat som han vill ge sken av. Jag kan på rak arm nämna ett stort antal poeter som befinner sig utanför det klustret och är nog så respekterade ändå.
Undrar just varför Lundbergs egen tidskrift, Axess, inte publicerar lite av den här "riktiga" och "autentiska" poesin som han vurmar för? Det är väl bara att upplåta ett par sidor. Om man inte själv kan stå för ett alternativ har man heller ingen rätt att klaga.
Suck, ännu en gång använder du ålder som "argument" Roberth. Johan Lundberg må vara medelålders eller ha vilken ålder han vill, jag ser inte att du anför något argument i sak mot det han skriver. Det kanske överraskar dig, men det finns även yngre människor med likartade åsikter, dock har de inte tillgång till kultursidorna. Expressens kultursida är väl knappast någon "exklusiv tillflyktsort" för nostalgiker, dock publicerar de för tillfället artiklar som uppvisar olika åsikter, radikalt nog.
Men du, Andreas, vet ju att ålder inte är huvudpoängen här. Bara ett sätt att "krydda" sarkasmerna. Varför inte säga att jag har fel i sak?
Jag skrev en kommentar här tidigare idag, men den tycks inte ha kommit upp. (Försvunnen?)
Jag tycker nog att Lundberg hade en och annan poäng – men om man blir glad eller sur av det han skriver beror väl mest på vilken sorts poesi man sympatiserar med.
Det mest intressanta just nu vore väl en poet som tar ett steg vidare, ut ur den här dualistiska smeten. Någon som varken ägnar sig åt avantgardistiska formexperiment eller gammal hederlig seriös poesi. ELLER: någon som tar till sig de avantgardistiska tankarna och använder dem som verktyg för att ta sig någon annanstans inom den gamla hederliga seriösa poesin.
Fast det kanske är det alla gör? Trots att det inte syns i debatten ...
Vad gäller kommentarpublicering så måste alla kommentarer på den här bloggen godkännas av moderator. Därför kan det ibland dröja lite innan de syns, om moderatorn har annat för sig.
För övrigt börjar jag bli trött på att alla vänder allting utochin sjutton varv hela tiden. Hur orkar de? Upproret har blivit norm, gammalt hederligt skapande är det mest nyskapande man kan tänka sig, finkulturen har blivit subkultur, avantgardet brer ut sig på landets största kultursidor och de gamla etablerade kritikerna känner sig i underläge.
Vad blir nästa steg? Tomas Tranströmer skriver om Raattamaas Svensk Dikt så att dikterna ser ut som originalen och alla blir jätteglada och säger att "det där var ju RIKTIGT nyskapande" ...
Skicka en kommentar