2007-05-24

Lättjefull läsning

I kategorin 'chartersemester och skönlitteratur' finns inga givna recept på succé. Jag prövade en gång att läsa Ibsen på Playa del Ingles, men det gick inget vidare. Det var som att omgivningen och det drama jag försökte tränga in i var allt för disparata. När jag nu i början av maj bevistade Arguineguin blev mitt litterära sällskap Salka Sandéns aktivistroman Deltagänget. Och det fungerade alldeles utmärkt. Det var som att det som pågick i boken, visserligen väsensskilt från det gigantiska heterofamiljedrama som pågick runt omkring mig på poolområdet, blev ett slags perverterad hemlighet mellan mig och författaren - "om omgivningen bara visste vad jag läste", ungefär. Hur som helst är läsning i offentlig miljö en avgjort annan än den som sker i avskildhet. Har faktiskt inte prövat att läsa en och samma bok på respektive sätt, det får bli ett läsprojekt på framtiden. En i resesällskapet formulerade det hela som att "den optimala lyckan måste vara att soltorka i en vilostol och läsa." Åtminstone i stunden var jag benägen att hålla med.

1 kommentar :

Anonym sa...

Hej Robert! Jag är redaktör för den nystartade litteraturtidskriften Delta (ingenting med Deltagänget att göra!), och har lovat att recensera Salka Sandéns bok till hösten. Om du vill skriva något om den, långt eller kort, så vet du nu att du kan få publicera recensionen i min tidskrift i höst.