2008-08-24

Två poesiantologier signerade Maria Küchen

”Femton poeter ur 90-talet” (FiB:s Lyrikklubb, 1998) har jag skrivit om förut i olika sammanhang, den är närmast att betrakta som en partsinlaga för språkmaterialismen. Insidor - dikt och ande i vår egen tid (Cordia, 2007) är en helt annan typ av poesiantologi.
”Femton poeter…” redigerad av Maria Küchen och Helena Eriksson är ett tidsdokument från 90-talet som premierar speciellt synen på poesi som ett slags (historielöst) språkligt experimentalfält medan ”Insidor” utgiven av Maria Küchen och Christer Åsberg är öppen också för diktens innehållssida, dikter med existentiellt och andligt innehåll. Man kan säga att ”Insidor” har ett historiskt medvetande, eftersom den innehåller dikter från nio decennier, från 1920-talet fram till i dag. ”Femton poeter…” ignorerade eller tog avstånd från estradpoesin, medan ”Insidor” accepterar även estradpoesin som en viktig del av poesin.

Alldeles bortsett från att ”Insidor” är utgivet av ett kristet förlag är det en långt överlägsen antologi för den läsare som vill hitta något som berör, som kanske vill söka sig fram till sin favoritpoesi, bli tipsad om en författare han eller hon tycker om för att sedan gå vidare på egen hand. Men den läsare som är hänvisad till biblioteken kommer förmodligen få svårt att hitta boken, då den är inköpt med endast ett (1) exemplar av hela Stockholms stadsbibliotek. Som kontrast finns ”Femton poeter… ” representerad med 27 exemplar på Stockholms stadsbibliotek och blir därigenom en långt mer inflytelserik och synlig antologi. Om skillnaden i antalet inköpta exemplar enbart har med besparingar på lyrikområdet att göra, eller också med mottagandet av en ”kristet” stämplad antologi - även om jag själv ser dess hållning som väldigt öppen och inte alls konfessionell egentligen - kan man fundera över. Också antologin Dikter till tröst (Prisma, 2006) med en liknande inriktning mot existentiell och andlig – men inte uttalat kristen – poesi har behandlats synnerligen snålt av inköparna, noll (0) exemplar finns vid Stockholms stadsbibliotek. Det blir i förlängningen ett sätt att styra läsarnas smak bort från den berörande poesin…

Angående den litteratursyn som kommer till uttryck i Insidor kan vi vända oss till Maria Küchen själv. Så här säger hon i ett gammalt nummer av den kristna tidskriften Trots allt:

”En poet på upptäcktsfärd i hjärtat hör hemma i romantiken snarare än i litteraturens dagsklimat, där språket inte betraktas som levande ord utan som ett material att leka med, och absolut inget fel i det. Tvärtom är det en poetik med extrema poänger.

Maria Küchen har alltså inte bara omvänt sig till kristendomen – som framgår av boken ”Anteckningar efter en frontalkrasch med Gud” (Cordia, 2006) utan också till en betydligt bredare litteratursyn. Det är inte oviktigt. De bästa poeterna ur ”Femton poeter…” har hon lyft över till ”Insidor” – Eva-Stina Byggmästar, Marie Lundquist och Kristian Lundberg. Också Petter Lindgren kunde ha beretts utrymme i ”Insidor”, om inte annat med den långa samtida klassikern ”Allt som är för tungt för att flyga” ur boken ”Ett trögare slags bläck”. En skönhetsfläck i antologin ”Insidor” är att Johan Nordbeck och Eric Fylkeson saknas helt i urvalet, två av de bästa poeterna med en andlig och existentiell tematik bland senare generationer.

Inga kommentarer :