2008-08-22

En som är värd sin vikt...


i guld.
Anne-Marie Berglund; tilldelas Aniarapriset på 50.000 kronor av Svensk Biblioteksförening. För "sitt envisa uppmärksammande av och värnande om det icke perfekta; det skeva, det fula, det smutsiga, det avvikande", skriver juryn i sin motivering.

Anne-Marie är en av de roligaste människor jag intervjuat i mitt liv, och sällsynt generös. Under en tid när vi hade mer kontakt än nu hade hon också fått något penga-och-ära-pris. Hon och jag bodde ungefär lika o-staus och hade det lika tjostigt med pengar just då.

Under ett av sina spontanistiska utbrott i telefon sa Anne-Marie: Jag tror jag ger pengarna till dig i stället. Bara tanken räckte en bit. Likaså bjöd hon mängder av författarkollegor på öl och annat gott, när de tutade runt i en båt på konferens i medelhavet.

Det är intressant det där; att det nästan alltid är de mer fattiga som är mer generösa.

Så: Skål för Anne-Marie Berglund.

What goes around comes around; som vi säger på karmaspråk.

Inga kommentarer :