2008-09-27

Listor och noteringar

Att Bruno K. Öijers ”Svart som silver” ligger tvåa på AdLibris lista över de böcker som säljs mest just nu, före deckare av Åsa Larsson och Åke Edwardson, före P O Enquists senaste, är ju fantastiskt! Det är imponerande rent försäljningsmässigt, men framförallt är det intressant som tecken på något större; nämligen poesins återkomst i den samtida offentligheten.

Själv försöker jag sprida min diktsamling så gott det går, det går väl så där. Jag tryckte en väldigt liten förstaupplaga av ”Muntliga dikter” och den är snart slut i alla fall. Vad gäller recensioner så skickade jag ut elva recensionsexemplar om jag räknar rätt; vilket hittills sammanlagt har lett till en recension. Det kanske är rätt normalt för en bok på ett väldigt litet och nystartat bokförlag, men jag hade nog väntat mig en två-tre recensioner till trots allt. Vi får se om det händer något mer.
Apropå listor så kan nämnas att recensionen av min bok ligger med på Tidningen Kulturens lista över mest lästa artiklar senaste månaden! (Ja, jag vet, det är litet pinsamt att ta upp det, men det passar in i temat listor över böcker och ur min synvinkel sett så är det ändå glädjande.)

Till sist en lite udda notering:
Som kuriosa kan nämnas att nr 28 av tidskriften Den Blinde Argus (”Ulf Lundell-numret”) kostar 250 kronor på Antikvariatet i Norrköping. Även det är imponerande, på något underligt sätt. Antar att det mesta här i världen har sitt pris, utom mänskliga relationer. Och att Ulf Lundell-dikten ensam är värd minst det priset, ja, det vill jag inte förneka.

5 kommentarer :

Anonym sa...

Har ni haft Ulf Lundell som tema i tidskriften "Den blinde argus" ? Det låter mycket intressant. Finns det någon möjlighet att komma åt texterna som skrevs i det numret ? Om man inte vill vända sig till antikvariatet i Norrköping ? Jag är ganska säker på att det är många som skulle vilja ta del av det materialet.

Anonym sa...

När allt ska mätas och räknar bör man titta på hur Vilhelm Ekelunds böcker sålde.

Andreas Björsten sa...

Hej Magnus, gamla nummer av Den Blinde Argus finns förtecknade här.

http://www.argus.se/baklista.html

Fram tills alldeles nyligen var alla de här numren till försäljning, vet inte om Thomas C. Ericsson har slagit igen butiken nu eller inte. Mailadressen till honom stämmer... Om inte han har kvar så kanske jag har det i Stockholm.

Att jag kallar det "Ulf Lundell-numret" beror alltså på att vi publicerade en 10-sidig originaldikt av honom. Det här var 1991.

Anonym sa...

TC hade väl ett bokbål; ja tidskriftsbål blir det väl i vårt fall, i somras nångång... jag hade chansen att fylla garaget med fler ex, men... Jag bad TC om att få nr 1 + Bärtås original till argusomslagen han gjorde, men det var svårare... Men hörni, är inte Ulf Lundell lite överskattad? /Ola

Anonym sa...

Hej Andreas! Rec av "Muntliga dikter" kommer att dyka upp på Dikt 360 inom en obestämd framtid, dvs när tiden öppnar upp en lucka. Oklart när, men den kommer sent omsider.

Mvh
Bill