2008-10-22

Jessica Kempe i behov av religionsundervisning

Jag har ännu inte hunnit se Historiska museets utställning ”Drömmen om kvinnan”. Men jag funderar då och då på DN:s egendomliga recension av samma utställning.
Där gör Jessica Kempe – som jag antar är en välrenommerad konstkritiker – det för varje kristen och/eller normalbildad person förbluffande påståendet att Jesus inte föddes av jungfru Maria.
Jag citerar (om än lite motvilligt): ”Utställningens sammetsröda passage tycks skänka Madonnan den vagina som hon varken befruktades i, födde genom eller föddes av.”
Var i Bibeln eller annorstädes har Jessica Kempe fått uppfattningen att Jungfru Maria inte genomgick ett havandeskap och födde barn?
Det är ingen hemlighet att kyrkan har haft problem med sin kvinnobild genom seklerna, men Jessica Kempes feministiskt hållna kritik blir ju fullkomligt absurd när den utgår från en totalt felaktig föreställning. (Läs Niceanska trosbekännelsen!) Jag fattar inte hur en av Skandinaviens största tidningar kan publicera så ogenomtänkt kulturkritik.

2 kommentarer :

Karin S sa...

Ja, det där har hon helt fått om bakfoten.
Kanske var inte utställningen riktigt klargörande där?

Anonym sa...

Det är en jävligt skum mening, men i resten av recensionen är det rätt tydligt att det inte är så hon menar. Det kanske är ett skrivfel eller ett försök till metafor för ett Mariaideal utan kropp.