2008-10-04

Är Sverige Nato-medlem?

I Aftonbladet i dag finns det en artikel om svenska soldater i den Nato-ledda styrkan ISAF i Aghanistan. Artikeln illustreras av en svensk soldat som man ser vänster axel på, med svensk flagga och andra rikssymboler. Hade soldatens högeraxel varit synlig i bild hade man sett att han där bär Nato-symbolen.

Sverige är mig veterligt inte medlem i Nato. Enligt min sagesman - vars identitet må vara okänd - är Sverige det enda Partnerskap för fred-land vars soldater "frivilligt" bär Nato-symbolen vid internationella operationer. Vi deltar ju i de Nato-ledda KFOR (Kosovo) och ISAF-operationerna (Afghanistan). Sedan 2007 är svenska soldater Nato-märkta och jag frågar mig varför?
Har detta diskuterats offentligt? Inte vad jag vet.

1 kommentar :

Anonym sa...

DIN HO!