2009-01-25

"Halm" - dikt av Lukas Moodysson (1990)

HALM

Kropp av halm och bädd av halm. Vinterdvala.
Fågelskrämman vilar ut i stallet efter en lång säsong.
Långa dagar och nätter ute på fältet.
Jag är trött på att skrämmas, trött på att vara elak.

Jag har sedan länge slutat väsa förbannelser åt kråkorna.
De slår sig ner på mina axlar, använder mig som parkeringsplats,
och jag tycker att det är trevligt med lite sällskap...
Jag tror nog att det här var min sista säsong...

Men en gång var det annorlunda, jag var Världens Bästa
Skrämma. Inte en fågel så långt ögat kunde se.
Nu är jag trött och jag vill sova sova sova.

Kropp av halm på en bädd av halm. Fukten får mig att
ruttna, upplösas, sakta smälta samman med min säng.
"Av halm är du kommen, halm skall du åter varda".




-----------------------------------------------------
Dikten publicerad i antologin "Den Lyriska Kalendern" utgiven av Bokförlaget Megafon/Den Blinde Argus 1990. Antologin innehöll också bidrag av Christer Hermansson, Kennet Klemets, Per Planhammar, Kristoffer Leandoer m.fl.

3 kommentarer :

Anonym sa...

Kul att läsa gamla Lukasdikter! Vill se mer!

Ulf Olsson sa...

hej thomas c, uffe olsson i norrköping här (poet och sister james och sånt). kan en enkel man som jag med sexiga vanor och upplyst skalle bli publicerad här på D.B.A, som förr i världen?
jag har en egen blogg, hunger dämpar sorg, (http://malone61.blogspot.com/) som är så bra att jag nästan skäms. mvh. uffe, mail: ulfol61@gmail.com

Thomas C Ericsson sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.