2009-07-30

Mitt lilla bidrag till debatten om ”Figurationer”




Theodor Adorno hävdade som bekant att det ”inte var möjligt att skriva poesi efter Auschwitz” (eller med en annan formulering som också förekommer, att det var barbariskt att göra det).

Det var, kanske, en bestickande tanke. Men Paul Celan med flera poeter ganska direkt efter kriget visade att den var felaktig; det gick att arbeta sig igenom erfarenheten om än inte själv välbehållen men att låta poesin överleva genom att inkorporera den hemska, närmast utommänskliga erfarenheten, i själva språket.

Eva Ström verkar hävda att det inte går att måla romantiskt-figurativt efter Auschwitz.
Om hon hade rätt skulle vår civilisation och själva kultur befinna sig i ett fruktansvärt läge. Tack och lov är det hon säger helt enkelt osant

Jag har inte haft möjlighet att se utställningen ”Figurationer” ännu, men nu tar jag ändå till orda i debatten eftersom den har utvecklat sig till något enormt viktigt. Och Eva Ströms andra artikel i Sydsvenskan (den jag länkar till ovan) diskuterar ju de facto bara en enda målning som nu också finns tillgänglig för alla att se på nätet. (Se exempelvis diskussionen på Therese Bohmans blogg.)

Liksom i sin första artikel om Figurationer (själva recensionen) gör Eva Ström en nazikoppling utifrån det hon sett på utställningen med norsk samtida, figurativ konst. Nu har ju specifikt Christopher Rådlunds verk pekats ut på ett fruktansvärt obehagligt sätt.

Jag som länge har längtat efter en uppblomstring för framförallt romantisk poesi och även föreställande konst tar illa vid mig av detta, även om jag inte på något sätt är personligen inblandad.

Eva Ström planterar idén om att den här konsten på något sätt skulle vara nazistisk. Tanken såg jag ursprungligen som ganska långsökt, men låt oss ändå meditera en stund över denna målning av Christopher Rådlund som diskussionen gäller.

Det finns något i den som väcker en association till nazismen, det är faktiskt sant, även om den kopplingen i huvudsak har gått igenom Eva Ström själv. En möjlig association för mig är nämligen att allén mellan pelarna (om vi hade tänkt oss ett järnvägsspår där) leder fram till ett koncentrationsläger, t.ex. Auschwitz-Birkenau. Inte för att det är speciellt likt (några sådana pelare fanns inte vid Auschwitz) men därför att det är något i stämningen.

Eva Ström talar om att man ser ”åtta symmetriska pelare i ett tomt vinterlandskap under en apokalyptiskt dov och ödesmättad himmel”. Det är en någorlunda sanningsenlig beskrivning. Men om vi tänker oss en koppling till nazismen och en sådan ideologisk tolkning av tavlan så blir ju det här en anti-nazistisk bild. Nazistisk konst skulle vara uppbygglig, eller har jag fel? En ankomst till Auschwitz, fast transponerad till något motsvarande (om det skulle vara tänkbart) i vår samtid bjuder ju inte på några ljusa stämningar, det är verkligen dovt och ödesmättat och rent obehagligt. Jag menar alltså att om vi här associerar till nazismen så associerar vi till något fruktansvärt, ett system som hade en industriell utrotning av individen (eller åtminstone vissa individer; speciellt det judiska folket) på agendan.

Men låt oss nu ta ett steg tillbaka och ta upp en uppenbar ledtråd. Tavlan heter Die Winterreise. För alla som är någorlunda insatta i klassisk musik är det en berömd (och för övrigt mycket gripande) sångcykel av Franz Schubert, som bygger på dikter av Wilhelm Müller. Den uttrycker en ensam, alienerad och övergiven människas irrfärder genom ett vintrigt landskap, och hur han tänker tillbaka på lyckligare tider när det var sommar och han var älskad.

Tavlan av Christopher Rådlund fångar den stämningen ganska troget. Om möjligt är känslan snarast en uppskruvad alienation. En slags industrimässig utplåning ruvar i bakgrunden; associationerna går dit genom symmetrin i bilden.

Det är en modig och värdefull bild!

17 kommentarer :

Inre exil sa...

Lysande bidrag till diskussionen. Jag bugar mig! Thomas

Jakob sa...

Mycket bra inlägg i diskussionen, Andreas. Jag reagerade också på det där, jag blir alltid illa till mods när kritiker börjar sätta ideologiska stämplar av typen nazist eller fascist. Det är ofta ett tecken på att de har dåligt med underbyggda argument, så även här.
Nazikonsten var väl snarare idylliserande och tillrättalagd. Rådlunds tavla med dess apokalyptiska stämning, och dess hänvisning till Schuberts melankoliska och livströtta verk, skulle förmodligen ha betraktats som "entartete kunst" i Nazityskland.
Eva Ström undrar om de retrogardistiska konstnärerna "öser ur samma populistiska källor" som nazismen. Jag har svårt att tänka mig något mindre populistiskt i dagens svenska konstscen än att ägna sig åt figurativt måleri. Det är den som i dag betraktas som "entartete kunst" av konstetablissemanget.
Att utnämna konst man ogillar till nazianstucken är ett oerhört lågt sätt att kritisera konst, och jag har tidigare uppfattat Eva Ström som en mer nyanserad skribent än så.
"Naziestetiken är uppenbar" skriver hon. Det är dags att läsa på, Eva Ström. Nazismen var dessutom inte, som hon påstår, ett antimodernistiskt projekt, det är på många sätt modernism i kvadrat, särskilt när det gäller arkitektur. Se t ex Albert Speers ritningar till det nya Berlin.

Gabrielle Björnstrand sa...

Min första reaktion på den här bilden var att den såg ut som en blandning av Walter de Marias "The Lightning fields" och en romantisk dimma.

Men komplexiteten i den här bilden är mer konceptuell än romantisk. Målaren hör hemma i den stora opersonlighetstraditionen. Minimalismens opersonliga serier, utan mänskliga, emotionella bihang, och den andra, naturomantiska överpersonligheten, där människan försvinner i världens storhet. Ingetdera är nytt, men kombinationen har en viss utstrålning.

Mer än att läsa Eva Ströms text borde man se på konstnärens övriga bilder. Då framträder ett mer kusligt drag: en historiserande dödsromantik, en sval bildvärld som på ett heroiserande sätt lyfter sig över det mänskliga livet. Jag gillar det inte. Det erinrar också om det sämsta hos en uppburen konstnär som Gerhard Richter: Tendensen att skapa storartade verk, utan något tilltal. Uppvisningar.

Nej, inte på grund av någon understucken nazism ogillar jag det här, utan på grund av en storvulen attityd; en av konstens många marknadsföringsformer.

TW sa...

Jakob: Du gör ju själv en nazikoppling när du säger att nazismens estetik var "modernism i kvadrat". Hur ska du ha det egentligen?

Nu är förvisso inte samtidskonst och modernism synonymer, men en betydande del av konstvärlden är fortfarande modernistisk.

Håkan Sandell sa...

Gabrielle Björnstrand, hej!--, Det kan du ju gärna få tycka, C.Rådlund var en skicklig tecknare redan som 20åring, så får vi se vad du själv får till i livet.
Men du misstar dig, heroism, uppvisning, självdramatisering, är den västerländska konstens signum det sedan renässansen. Att konst byggs Endast över innerlighet, nära och kära värden, är som idé inte äldre än 1970-talets barnteve, och lär som civilisationsprojekt ända i en keramikkurs.
Mvh
Håkan Sandell

Gabrielle Björnstrand sa...

Håkan;
det är väl rätt självklart att du försvarar den konst som du sitter i samma båt med; det gör alla. Det är ungefär som partipolitik.

Att sammankoppla mig med någon sorts 70-tals-estetik är bara infamt, och dessutom fel. Jag har uppskattat och skrivit om så skilda konstnärer som Jan Håfström, Ola Billgren, Per Kirkeby, Hill, Dick Bengtsson, Johan Scott, Lena Cronqvist, Olof Ahlström, Laris Strunke. Och jag gillar Mamma Andersson, Jens Fänge, och till och med Bengt Jahnsson Wennberg, fast jag inte vet om han förtjänar det.

Men du vet ju vilka som förtjänar vad. Och det räcker för dig, eller hur?
Jag tror på att Rådlund var en skicklig tecknare redan som ung. Visst, men det innebär inte att jag måste bocka och buga. Jag tar det jag vill ha av konstens värld.
Och den här stilfulla dödsmässan vill jag alltså inte ha. Hellre då Verdis Requiem.

Håkan Sandell sa...

Guldfiskminne, brukar vi kalla det här i Oslo, Gabrielle; du har rundat skålen och minns inte längre vad du skrev f två dagar sedan, finner du nu endast "stilfullhet" hos C. R.? Och finner du inte, som du skrev, "kusliga drag", "historicism" och "dödromantik" hos Verdi så får du lova mig att höja volymen. Vänligen H, (ta gärna en titt på debatten på www.vilks.net)

Christopher Rådlund sa...

Hej Gabrielle

Att ett konstnärligt uttryck av den kusliga sorten skrämmer bort vissa iaktagare är väl knappast kusligt?
Samtidsmänniskan förtjänar att påminnas om döden. Kanke blir hon sålunda en mindre lydig och okritisk konsument?

Högaktningsfullt - Christopher

Gabrielle Björnstrand sa...

Nej, jag var bara inte så mkt guldfisk i egen skål att jag hade lust att upprepa det jag redan sagt.

Och, Verdi, han är heroisk, javisst, liksom Beethoven som jag också gärna hör på, men ingen av dem var retro-manierist.

Håkan Sandell sa...

Ah, men då är det endast Smak du har resonerat om hela tiden, Gabrielle.
Då är j inte intresserad av frågeställningen.
Ha det så fint, Håkan

Gabrielle Björnstrand sa...

Ha det så fint själv.
Det är alltid kul att diskutera med någon som är expert på one-upmanship.

Håkan Sandell sa...

Greit, Gabrielle, då tar vi det igen. Som du minns har ett antal huvudsakligen norska klassiskt-figurativa konstnärer av Sydsvenskans recensent Eva Ström utsatts för den famösa bemärkningen nazikonst, osedvanligt hårda ord för vårt trivselkulturliv att gälla. Ett flertal skribenter har sedan ifrågasatt den konstvetenskapliga grunden för en så pass extrem jämförelse fr Ström, en av dessa ifrågasättande kommentatorer är A. Björsten. Under hans lilla uppresning för Rådlund här på sidan, så har du själv i en kommentar missunsamt nerbalanserat Björstens uppbalansering genom att på nytt kritisera Rådlund. Du gör det med begreppsstämplingar som "kusliga drag", "heroism", "historiscerande dödsromantik" och "storvulen" (det senare ett ord som f ö Eva Ström också använde sig av). Begrepp som före dig gärna använts vid politiskt misstänkliggörande. Du tar till och med i så du nästan kräks och talar om "överpersonlighet".
J skriver då in ett litet påpekande, först i tron att du är i tidig universitetsålder, om att europeisk bildtradition de senaste 600 åren varit just själviscensättande och självdramtiserande, alltigenom "storvulen" om du så vill (har du besökt italienska renässanstäder ngn gng?) och det bland annat med det heroiska drag som på gott och ont är ett arv till oss från antikens greker. Du svarar då med att tona ner betydelsen av Christophers bild, och din "recension", genom att vagt kritisera hans "stilfulla" "dödsmässa" och du för som ett alternativ till hans konstuttryck fram Verdis musik. Jag påpekar att en sådan uppdelning är nonsense, att Verdis musik grundläggande är skriven innanför samma kulturtradition som Christophers (kanske rentav Din kulturtradition, Gabrielle), och det med just de mentalitetsdrag vi just gått igenom. På detta svarar du påfallande undflyende att Verdi visserligen är heroisk, liksom Beethoven, men att dessa inte är någon "retro-manierist" som Christopher (en dåligt vald beteckning i sammnanhanget f ö). För mig är saken därmed utagerad, du har erkänt att det inte finns någon fundamental kulturell skillnad mellan Verdis heroism och Christophers heroism. Man kan säga att du rent intellektuellt-diskursivt har kommit till korta i ordskiftet. Istället räddar du dig tillbaka till en enklare estetisk kategori ("manierist"), och antyder därigenom att du endast förespråkat en smärre smakdifferentiering. Därigenom har du bilagt den politiskt implicerade sidan av diskussionen till en personlig-estetisk, J förklarar då att det var inte pga din Smak j skrivit in till sidan här - dina personligt-estetiska värderingar har j egentligen aldrig ifrågasatt - utan för att se lite närmare på kulturbegreppen hos dig som j har uppfattat som en oärlig, eller ogenomtänkt, debattör. Detta är till sin kärna vad som i mina ögon har utspelats här. Att lägga ner så pass mycket tid för ett ev. "one-upmanship"s skull vore vansinne. Det är idéernas värld som intresserar mig, i en debatt. Det är väl också så att vi just nu, i vår Oslo-miljö, gärna bemöter våra kritiker. Och dig har j uppfattat som en ganska aggressiv kritiker, förklädd till Rödluvan.
Vi förblir således ovänner, men inte på den grund som du nämner i dina senaste rader.
Alla goda önskningar till dig i ditt liv, utanför debatten vill säga,
H. S.

Gabrielle Björnstrand sa...

1.
Jag kan försäkra dig att jag inte är en missunnsam kritiker, utan tvärtom ovanligt generös, när jag finner anledning till det.

2. Jag har redan antytt att nazi-stämpeln är överdriven. Detta bland annat genom att tillåta mig att subjektivisera förhållandet till den här konstdebatten.
Jag har alltså tydligt visat att jag inte har lust att spela vare sig ditt, eller Eva Ströms, spel.

3. Kalla det då gärna en smakdiskussion: den kan bland annat peka på följande: Retro-stil-perioder har förekommit ett flertal gånger i konsthistorien; få av dem har, i mina ögon (obs subjektet) varit särskilt lyckade måleriskt; det gäller nyklassicismen i Frankrike, prerafaeliterna i England, såväl som den konstriktning vi nu diskuterar. De är olika, men har en viss nostalgi gemensam.
Kanske vi snart kan förvänta oss en ny våg av Biedermeiermåleri?

4. Jag bryr mig faktiskt inte ett skit om hur du övertolkar ordskiftet; utan fasthåller envis som synden att jag i min hållning till konst, med bakgrund i studier, främst går efter min egen näsa, och inte efter vad någon enda besserwisser i något enda kollektiv, etablerat eller icke-etablerat tycker. Take it or leave it!

5. Vad beträffar det heroiska; så är det från Beethoven till Verdi och vidare till den heroiserande stilen i nämnda målning, väldigt långt. Det är som skillanden mellan god retorik och tom retorik. Därav ordet "manierist".

6. I övrigt kan jag hänvisa till en nyanserad artikel av Håkan Lindgren på The Loser, och en intelligent artikel i Svd idag, av Lars O. Ericsson.
SE: http://www.svd.se/kulturnoje/mer/kulturdebatt/artikel_3324587.svd

7. Själv tänker jag inte öda mer tid på det här gnisslet just nu. Syrsorna gnisslar så fint där ute. Deras tid är kort.
Ha det!

Håkan Sandell sa...

Eftersom Egyptens gräshoppor tydligtvis ropar på oss ute i sommarkvällen, så ska j nöja mig m att ställa ett par frågor t Gabrielle Björnstrand senaste inlägg;

a/ Varför nämner du likt en tvättäkta kulturpolitruk endast L O Ericssons replik till Eva Ström i SvD och inte Peter Lutherssons dagen före, om du nu verkligen till enda program, helt banalt, och så Fri Och Subjektiv, i din oskyldighet har endast en personlig smak att liksom strida för?

b/ På vilket sätt skulle denna din helt konventionella och DN-präglade senmodernistiska smak för Kirkeby, Scott, Cronqvist och mamma Andersson kunna utgöra vad du kallar "en egen näsa"?

c/ Hur menar du "att nazistämpeln är överdriven", alltså inte felaktig eller riktig; rör det sig om tre fjärdedelars nazikonst eller kanske fem åttondelars nazikonst? Den klassiskt-figurativa miljön väntar i andlös spänning på ditt svar härvidlag.
H. S.

Gabrielle Björnstrand sa...

Jag tycker du ska pröva dina krafter då på den fortsatta debatten i Svd, med både Lutherson och Ericsson. De har sammanlagt mycket mera muskler än jag kan uppbåda.

Du är modig och det är naturligt att du försvarar det du sympatiserar med. Det skulle jag också göra om jag var i dina skor. Dvs: om någon jag uppskattar mycket blev angripen.

Men dina egendomligt förutfattade meningar om vad jag bygger mina preferenser på är som vanligt i (estetiska) partigängarkretsar, helt enkelt fördomsfull.

Jag har för det mesta varit mera oense med Ericsson än ense, det gäller även Kempe och många andra. Och f.tillfället prenumererar jag på Svd. Om det kan var en tröst i eländet.

PS: Om nazistämpeln menar jag helt simpelt att det är Eva Ström som överdriver. Inte att Figurationer skulle vara en grad, eller en retrograd, nazianstucken konst.

And it´s all over now, baby blue.

Håkan Sandell sa...

Tack även f mig, då önskar j dig en trevlig fortsättning på sommaren, Gabrielle.

J har faktiskt redan kort "prövat mina krafter" på L O Ericsson, DN:s pensionerade konstkritiker, på www.vilks.net Del 813 Kommentar 47.

Samt på Eva Ström själv i Sydsvenskan den 1 augusti, och snart igen i Aorta nr 25 i ett längre svar.

Håkan Sandell sa...

Tilläggas skall bara ett lästips; Paul Grøtvedts artikel om Eva Ströms insinuationer, i Svenska Dagbladet nu d. 12 aug..