2010-01-26

Bob Hansson lämnar Bonniers!

Bob Hansson har nu valt att ta avstånd från Bonnerförlagen genom att lämna Wahlström & Widstrand för Ordfronts Förlag.
På sin blogg skriver han; ”…Efter tolv år och sex titlar väljer jag idag att lämna Wahlström & Widstrand och Bonnierkoncernen. Jag är som författare tacksam för allt vad de gjort för och med mig. Jag har känt full uppbackning från mina förläggare och redaktörer på W&W, men det är inte heller de jag lämnar, utan Bonnierkoncernen. Gungorna och karusellernas tid är förbi. Det historiska tivolit är utbytt mot just den grådaskiga kvartalsekonomin som bit för bit plockar sönder, inte bara bokbranschen och arbetslusten i den - utan hela jävla jordklotet…”

Det som fått Bob Hansson att nu ta avstånd från Bonniers är företagets syn på författaravtalen.

Författarförbundets ordförande Mats Söderlund är inte förvånad:
– Han gör sig till tolk för ett missnöje ganska många författare går och bär på. Och han uttrycker saker jag ofta, i förtroende, hör från medlemmar: att man upplever en förändrad kultur på Bonnierförlagen.
Allt enligt Svensk Bokhandel!

- Jag skriver för att förändra världen, säger Bob Hansson.

- Heja Bob Hansson, säger Den Blinde Argus!

Inga kommentarer :