2010-06-22

Om tolerans

Tolerance of intolerance yields intolerance.
Intolerance of intolerance yields tolerance.

(Ungefär: Tolerans av intoleransen föder intolerans,
intolerans mot intolerans föder tolerans.)

Detta läser jag i en som vanligt imponerande artikel på Lars Gustafssons blogg. Det som imponerar är att han alltid är så tvärsäker, och det är samtidigt det som irriterar: Rationalismen som muntert vet hur allt är funtat, och som på sin baksida skriver poesi, av klass dessutom.

Muntert: men liksom från ett högt torn; med vid utsikt och få problem; där sitter filosofen med sin kikare och vet hur vi mer improvisatoriska andar ska förhålla oss till tidens frågor.

Men titta på citatet ovan en gång till; som om det var en matta vars baksida bör undersökas för att fastställa kvalité och ursprungsort.
Nita så fast detta citat inte enbart vid terrorister, rabiata fundamentalister, astrologer och påvar, utan låt det ligga en stund under det mellanmänskliga territorium som heter ekonomi, biologi, samhälle. Där allt som "tolereras" ofta är något förhandlingsbart, säljbart, exploaterbart. Och där det som inte går att exploatera och/eller förhandla med, inte "tolereras" så värst.

Jag tror att Gustafsson har rätt, så långt som det handlar om att sätta gränser för intoleranta praktiker. Men jag tror att Gustafsson har undvikit att titta på relationen mellan intolerans och fattigdom, mellan bristande utbildning och dogmatism, mellan rädsla och brist på inflytande.

Jag vill inte att kvinnor ska behöva vandra runt i burka; men jag ser - precis på samma sätt som en del muslimer - att kvinnans frihet, och mannens rättigheter, i väst ser ganska problematiska ut (Om man skrapar lite under ytan på jämlikheten).

Framförallt är det lätt att glömma att: Tolerans definieras av makten. Även om både filosofen G och jag själv gärna vill tänka oss friheten och toleransen, som en väg över vattnet där oljan och dumheten bara klibbar lite under fötterna, medan vi tänker stort och fritt, om andras intolerans.

(Det här blev lite råddigt märker jag, klockan är för mycket, och jag har inte ambitonen att reda ut ämnet, bara pointa lite...)

1 kommentar :

Anonym sa...

Intressanta tankar. Jag ber att få återkomma. Ordet "tolerans" är en eländig kinesisk ask, användbar till mycket, liksom orden "frihet", "rättvisa", "respekt"... det finns stora ord som alla vill ha... nu blir jag surrig själv. Ber att få återkomma. Det där du skriver om det svårexploaterade, som är svårt att tolerera, tycker jag är viktigt. Toleransen omfattas av vissa bestämda värden, eller hur? Den skyddas egentligen av ett skelett bestående av intolerans... är vi alla bara överens om vad vi inte tolerarar, kan vi leka toleransleken i lugn och ro... det vi verkligen verkligen inte tål eller kan utnyttja, talar vi helt enkelt inte om...

Kim Larsson/Eremonaut