2010-11-20

Poesidebatten som försvann

Kommer ni ihåg sommarens poesidebatt? Jag kommenterade den många gånger på bloggen, bland annat här, här och här.

I själva verket visade sig Hans-Erik Hjerténs debattinlägg (DN 13/7) som jag kommenterar här ovan vara det sista i debatten, som således dog inte med en smäll utan med ett gnällande (Eliot). Nu är det sedan flera månader dödstyst, såvida man inte ska räkna det här inlägget i dagens Expressen.

Svensk samtidspoesi debatteras inte längre, analyseras inte heller (utom möjligen i små slutna sällskap på Biskops-Arnö). Några diktsamlingar kommer inte heller ut; förutom Marie Silkebergs Material som kom nu i höst är alla utgivningar av etablerade poeters böcker placerade under våren eller framförallt högsommaren. Samma årstid som även inbjuder till ett slags rötmånadsdebatter om poesi. Det är något man tar till när alla andra kulturnyheter uteblir.

Imorgon ska jag diskutera Stagnelius på ABF Stockholm. Medverkar förutom Niklas Rådström och Jan Olov Ullén gör Anna Hallberg. Jag själv är moderator.

1 kommentar :

Helena Looft sa...

Du får ta hand om poesidebatten på den här bloggen, Andreas, jag skriver lite på Kulturkontoret i stället:
http://kulturkontoret.blogspot.com/2010/11/det-funkar-inte-langre.html