2011-04-16

Apropå konstnären som entreprenör

"Om du råkar vara science fiction-fan är det helt naturligt att du vill skriva science fiction (och ju mer sf du läst, desto mindre är risken att du faller i fällan att skriva om redan uttjänta teman som rymdopera och diktatursatir). Gillar du deckare vill du skriva deckare, gillar du kärleksromaner vill du säkert skriva dina egna kärleksromaner. Det är inget fel med att skriva något av detta. Det som skulle vara fel, hävdar jag, är att vända sig bort från det man känner till och uppskattar (eller älskar, precis som jag älskade de där gamla serierna och svartvita skräckfilmerna) till förmån för saker som du tror skulle imponera på dina vänner, släktingar och skrivarkolleger. Lika fel är det att medvetet välja en genre eller en stil för att tjäna pengar på den. Det är moraliskt oansvarigt för det första – att skriva fiction är att finna sanningen mitt i historiens nät av lögner, inte att begå intellektuellt trohetsbrott för att tjäna storkovan. Och dessutom, bröder och systrar, fungerar det inte."

...

"För en författare som är seriös och hängiven är det omöjligt att värdera historiematerial som när en investerare värderar aktier och väljer sådana som verkar kunna ge bra utdelning. Om det verkligen fungerat så skulle varenda roman som publicerades bli en bestseller och de stora förskott som betalas ut till en handfull "stora namn" skulle inte existera (förläggarna skulle vara överlyckliga)."

...

"Nu vill jag gå rakt på sak. Det är en fråga folk ställer på olika vis – ibland i artig ton, ibland ganska burdust, men kontentan är densamma: Gör du det för pengarna, grabben?
Svaret är nej. Inte nu och aldrig tidigare. Visst, jag har tjänat en herrans massa pengar på mina romaner. Men aldrig, aldrig har jag skrivit ett enda ord med baktanken att jag skulle få betalt för det. Jag har gjort en del jobb för att hjälpa vänner – tjänster och gentjänster inom den informella ekonomin, ni vet – men aldrig något annat än man skulle kunna kalla för byteshandel. Jag har skrivit för att det gjort mig lycklig. Det må ha betalat räntorna på huset och gjort att barnen kunnat gå i college, men allt det där var bisaker – jag gjorde det för kicken. För att det var så förbålt roligt. Och kan du göra det för nöjes skull, kan du göra det hela livet."

Stephen King, ur boken "Att skriva"

1 kommentar :

Gabrielle Björnstrand sa...

Jamen så bra. Det blir väl en en kärleksroman då, till syvende og sidst.