2011-10-20

Om Japans ödesdagar i mars 2011

Alla kärnkraftskramare där ute får gärna läsa och kommentera det här från Rune Lanestrands blogg.

Kärnkraftshaveriet i Fukushima med efterföljande tsunami hotade Japans överlevnad som stat. Premiärminister Kan ställdes inför det eventuella beslutet att evakuera 30-miljonersstaden Tokyo. Cheferna på Tepco ville lämna det skenande kärnkraftverket vind för våg efter fem dagar, men dåvarande premiärministern sade nej. Detta är för mig skakande uppgifter - om än inte helt oväntade - som kommer fram ett drygt halvår efter katastrofen. Och inte en rad om detta har jag sett i DN eller SvD eller någon annan stor svensk tidning. (Dock i den kristna tidningen Världen Idag, som publicerat Lanestrands uppgifter.)

Nu säger ni att jag bara hämtat detta från en blogg? Men så enkelt är det inte. I behovet av källkritik gjorde jag en google-sökning med följande utseende så sent som igår kväll; "Japan Times and Kan". Naoto Kan, som alltså nyligen avgått från sin post som premiärminister, hade blivit frispråkig och jag fick fick direkt fram en artikel i den engelskspråkiga japanska tidningen som bekräftade Lanestrands uppgifter och mer därtill. I dag när jag gör samma sökning får jag ingen träff som berör detta. Artikeln var senare publicerad än den Lanestrand hänvisar till, och var publicerad i mitten av oktober. Kanske var det för stark medicin för de internationella läsarna av Japan Times?

Konspirationsteorier? Nej, tyvärr inte. Och här i Sverige kretsar all debatt på ekonomisidorna om varför man inte snabbstartar de svenska kärnkraftverken inför vintern.

Inga kommentarer :