2011-11-10

Tre dikter

Jag måste hitta vägen till mitt hjärta.
Går den genom magen? Nej.
Kan jag ersätta tänkandet
med något annat och bättre? Nej.
Jag måste förankra kärleken
där den som bäst behövs
och vi kallar det vägen till hjärtat.

*

Jag har ofta drömt om en kyrka vid havet.
Den måste upprätta mig
fast den själv är en ruin.

Jag har ofta drömt
om ett inre, skyddande rum
där allt det dyrbara ska komma till mig.

En gåva – en droppe –
en kristallklar
ton från mänsklighetens sönderslagna instrument.

Det finns ett sådant apotek
vars varor inte går att sälja
bara ge bort
på grund av deras alltför höga värde.

*

Ulf Lundell skickade mig ett nådens brev.
Gud skickade mig ett förlåtelsens brev.
Min älskade skickade mig ett bittert avståndstagande brev.

Tre olika personer
har skickat mig varsitt brev.

Det fanns ännu tid
till nåd förlåtelse och frigörelse.

1991-2004

Inga kommentarer :