2012-12-09

Försenade rader om Li Li

Jag känner Li Li som en varm och sympatisk person. (Dvs. han är inte personlig vän till mig, utan snarare en bekant.) Inte heller är han någon dålig poet.

En gemensam vän bjöd in mig till öppet hus hemma hos Li Li med fru, ett tillfälle att träffa Tomas Tranströmer och äta en bit mat tillsammans med andra poeter.
Jag har mycket goda minnen från denna kväll. Att vara närvarande när tre-fyra kinesiska poeter läser Tranströmers egna dikter (på kinesiska) för honom var en stor upplevelse.
Jag vet inte vem som gjort översättningarna, men troligen var det Li Lis.

Göran Malmqvist känner jag inte, men han verkar vara en infam person.
Att hota Li Li med indragna stipendier och försämrade publiceringsmöjligheter, och dessutom gå på hans fru, visar hur det kan gå till i den litterära världen - om jag inte redan anat.

Inga kommentarer :